Nová realita železnice: České dráhy koupily nejrychlejší lokomotivu světa

Dvě starší elektrické lokomotivy typu Taurus zakoupily České dráhy od rakouské stavební společnosti Swietelsky, resp. od její dceřiné společnosti RTS Rail Transport Service. Vícesystémové stroje, které se dnes již nevyrábějí, ale v počtu více než 500 kusů jezdí po celé Evropě, budou využívány v rychlíkové mezinárodní dopravě.

05.09.2019 - 15:00  
Taurus v barvách ČD pro vozbu expresů Railjet, pronajatý od ÖBB
Zobrazit fotogalerii (6)

Firma Siemens se začala výrobou elektrických hnacích vozidel zabývat již v roce 1879 a dodnes vyprodukovala ve svém závodě v Mnichově něco přes 22 000 exemplářů všech typů lokomotiv (různých trakcí). Kromě ní se v Evropě uplatňují nejvíce lokomotivy z produkce koncernů Bombardier a Alstom; velkou oblibu si vydobyly elektrické jednotky různých typů od firmy Stadler; u nás jsou historicky nejpočetněji zastoupeny stroje vyrobené v plzeňské Škodovce.

Německá dráha (DB) a Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), stejně jako ostatní železniční společnosti v Evropě, obměnily v nedávné době svůj park elektrických hnacích vozidel již třetí generací. Historické lokomotivy z období přelomu 19. a 20. století až 2. světové války začaly být hromadně nahrazovány několika novými typy od 50. a 60. let, spolu s rychle postupující eletrifikací hlavních tratí, v 80. letech se pak objevila první lokomotiva s asynchronními motory. Další etapa nastoupila od 90. let minulého století - součástí této nové generace elektrických hnacích vozidel jsou i lokomotivy označené jménem Taurus (tovární typ ES64U2).

Lokomotivy Taurus

Lokomotiva nového typu byla představena v roce 1999 v Mnichově a sériová výroba se rozběhla od roku 2000; jako první objednaly tyto stroje právě rakouské dráhy, a to ve variantě jednosystémové (řada 1016, pouze pro rakouskou napájecí soustavu 15 kV 16,7 Hz) a dvoufrekvenční (řada 1116, pro 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz - tuto soustavu máme u nás například v Brně). Později přišel na svět ještě typ ES64U4, který je označen rakouskou řadou 1216 a může jezdit i na naší stejnosměrné soustavě o napětí 3 kV (i na polovičním napětí 1 500 V, ale se sníženým výkonem - tato soustava se používá např. v některých oblastech Itálie a Francie).

Cestující Českých drah si lokomotiv Taurus mohou od roku 2014 povšimnout při jízdě některým ze spojů Railjet - ty jsou společným projektem ÖBB a ČD a stroje Taurus mají buď červenohnědou barvu (design ÖBB - 3 kusy) nebo polep v kombinaci dvou odstínů modré a světle šedé barvy (korporátní barvy ČD podle návrhu studia Najbrt - sedm lokomotiv).

Stroj o hmotnosti 87 tun má maximální hodinový výkon 6 400 kW a nejvyšší povolenou rychlost 230 km/h (ne všude). Na dálku jej lze poznat podle zaobleného čela a vertikálně umístěných pozičních svítilen - u některých společností jsou hladké stěny stroje využívány již dlouhá léta k reklamním účelům. Stroje Taurus ale měly ČD dosud jen v pronájmu od ÖBB.

Rakouské „Kunstlok“

Taurusy jsou rakouskými hvězdami na kolejích - vozí těžké nákladní vlaky i nejprestižnější expresní rychlíky. Rakouské dráhy již několik let úzce spolupracují s návrhářkou Gudrun Geiblingerovou, která zpracovává umělecké návrhy nových polepů lokomotiv k výročím a různým dalším příležitostem - v současnosti je v provozu například Taurus 1216 019 připomínající 500 let od úmrtí Leonarda da Vinci.

Nově Taurusy v parku ČD

České dráhy využily možnost na odkoupení dvou použitých, ale ne přestárlých lokomotiv Taurus od rakouské společnosti Swietelsky Baugesellschaft. Stroje posílí flotilu lokomotiv ČD pro mezinárodní provoz. Výhodou je jejich rychlé uvedení do provozu po převzetí, protože Taurusy jsou dávno schválené pro provoz na našich drahách a strojvedoucí je dobře znají.

Za dva stroje zaplatí naše dráhy cenu celkem 5,6 milionu EUR. Dosud je provozovala firma RTS Rail Transport Service GmbH, dceřiná společnost podniku Swietelsky Baugesellschaft m.b.H.

Lokomotivy budou nasazeny především na dopravu mezistátních vlaků EuroCity na lince Ex 4 Warszawa – Bohumín – Břeclav – Wien v úseku Bohumín – Wien a doplní tak dvacítku lokomotiv řady 380, kterou České dráhy využívají pro mezistátní dopravu do Rakouska a Maďarska. Taurusy v současnosti jezdí např. v České republice, v Rakousku, v Německu, v Itálii, ve Švýcarsku, ve Slovinsku, v Polsku, v Maďarsku a na Slovensku. U nás s nimi vozí nákladní vlaky např. společnost AWT.

Rekordní Taurus

Od roku 1955 držela rychlostní rekord v kategorii klasických lokomotiv francouzská BB 9004, která dosáhla poblíž Bordeaux rychlosti 331 km/h. Dne 2. září 2006 byl tento rekord překonán strojem Taurus 1216 050, který na pevné jízdní dráze v novém úseku vysokorychlostní tratě Norimberk - Ingolstadt dosáhl rychlosti 357 km/h.

Německý Siemens se tím tedy stal aktuálním držitelem tohoto rekordu - jsou zde ovšem vidět nepřekonatelné limity fyzikálních zákonů, kdy po 51 letech nedosáhl rozdíl v rychlosti oproti původní úžasné hodnotě ani 30 km/h. Nicméně - alespoň dva první zástupci této řady výkonných a spolehlivých vozidel jsou nyní doma i u nás.