Jan Hus: Kazatel proti sexu, který se vyhýbal lásce. Mohla za to prostitutka?

Když vedli Jana Husa na popraviště za doprovodu řevu fanatického davu, možná si připadal jako Ježíš Kristus
Zobrazit fotogalerii (3)
  |   zajímavost

Symbol husitského hnutí Jan Hus měl zvláštní vztah k erotice. Právě nechuť k fyzické lásce a její absence ho nejspíš vedly k jeho kontroverzním názorům na toto téma. Ostře se vyhranil proti počinu krále Václava IV., který nechal do Bible ilustrovat scénu soulože Jakuba a Ráchel.

Nejslavnější a první husita se vyhýbal lásce. Co ho k tomu vedlo? Bylo snad za vším milostné zklamání, které jej zatvrdilo, a už potom odmítal další vztahy? Proti erotice kázal v Betlémské kapli, kde jednou kritizoval milostné výjevy na fasádách pražských budov. Nebo se mu nelíbilo, když Václav IV. nechal v Bibli vyobrazit ilustrace obnaženého panovníka mezi lazebnicemi.

Může za to nešťastná láska

Jako mladý student se rád bavil při různých kratochvílích. Dnes bychom řekli, že rád pařil a chodil po mejdanech. Podle tehdejších pramenů měl rád pěkné dívky a není vyloučeno, že navštívil nevěstinec. 

Jeho nechuť k tělesné lásce mohla mít více příčin. Mohlo to být zklamání v lásce, což není vyloučené, protože titul nejkrásnějšího muže by nevyhrál. „Byl spíše pomenší, ruměných tváří, zřejmě mírně obézní, až kulaťoučký,“ popisuje ho Felix Krumlowský v knize „Husité, jak jsme je neznali“.  A proto je možné, že se nešťastně zamiloval, dáma jeho srdce jej osudově odmítla a on pak na všechnu lásku a sex s ní spojený zanevřel. 

Příčinou snad byla prostitutka

Je tu ještě jedna alternativa, proč byl Jan Hus odpůrcem žen. V mládí při studiích se účastnil různých pitek, žranic a rád hrál šachy. Zde se nabízí vysvětlení, že při některých zábavách s kamarády byl hostem nevěstince a zamiloval se do prostitutky. Jak je známo, tyto lehké ženy přenášejí různé pohlavní choroby. Nakazil se snad Hus některou z nich? A to pak vedlo k jeho sexuální abstinenci a odříkání?

První husita byl velký mravokárce

Mistr Jan Hus nebyl takový svatoušek, jak se dělal, ale když dospěl, stal se z něho puritán. Po studiích začal působit jako kněz a „z někdejšího lehkomyslného a poživačného studenta se stal zanícený a upřímný moralista a mravokárce“, vypráví Felix Krumlowský. Kdy a proč nastal ten zlom, kvůli kterému zanevřel na ženy a veškerou lásku s nimi spojenou?

Inspirace u Antikrista

Kazatel se inspiroval u anglického reformátora Viklefa, který učil o dvou protipólech – o Bohu jako dobru a o Antikristu jako zlu. Viklefovo učení se stalo základem pro husitské hnutí. A zvlášť pak pojem Antikrist spojovali kališníci se symbolem papeže a katolictví.

Bohužel se to nelíbilo katolické církvi, a proto svolala koncil v Kostnici, který měl vymýtit zárodky protestantských idejí. „Nenávist k učenému kacíři šla až za hrob. Kostnický koncil nařídil vyjmout Viklefovy kosti z posvěcené půdy a dodatečně je spálit,“ vysvětluje František Šmahel v knize „Husův proces v Kostnici“.

Lehké ženy byly i v Kostnici

Na Koncil se přišel podívat kdekdo a mezi mnohými pozvanými byl i Jan Hus se svými druhy. Podivoval se nad drahotou a plýtváním, všímal si okatých intrik a rytířských turnajů. Co ho však překvapilo nejvíce, to byly důvěrné schůzky mužů s nevěstkami. „Mravně pohoršeným členům Husovy výpravy byly trnem v oku zejména zástupy pištců, hudců, kejklířů a nevěstek, jichž se sem údajně mělo dostavit více než sedm set,“ dokumentuje Ulrich von Richental v „Kronice kostnického koncilu“.

Potupná smrt s papírovou čapkou na hlavě

Pro reformátora Husa byla Kostnice naplánovaný podraz. Již předem jej odsoudili. A bylo jasné, že bude popraven. Skonal potupnou smrtí na hranici, kde se udusil v ohni jako čaroděj s vysokou papírovou čepicí, na které byli vyobrazeni tři čerti. 

„Když hranice dohořela, biřici srazili trup k zemi, kyjem roztloukli pozůstatky na malé kousky a znovu je vrhli do ohně. Na příkaz svých představených pak spálili též Husovu sukni i obuv, aby Čechům nezůstala žádná památka. Oharky s popelem naložili na káru, převezli je k blízkému Rýnu a rozprášili v jeho proudu,“ uvádí Ulrich.

Prvního husitu chápeme jako mučedníka a hrdinu. Jeho stinná stránka, týkající se jeho vztahu k ženám, jej vlastně přivedla na hranici. Ale kdyby se držel zaběhnutých kolejí, nevybočoval z řady a byl jako ostatní duchovní, neproslavil by se a neodstartoval by ohnisko husitského hnutí. Možná nešťastná láska byla příčinou dlouhého období válek a nepokojů, jejichž následky pociťujeme dodnes.

Zdroj: autorský článek

KAM DÁL: Jan Žižka by neměl radost. Poslední velká bitva husitů se odehrála u Křeče a skončila totálním fiaskem.