Nejhorší železniční nehody na našem území. Hrůzu ze Stéblové chtěli komunisté zamlčet

Největší železniční tragédie v dějinách
 

Železničních nehod v České republice se za poslední dobu nahromadilo hned několik. Při ohlédnutí do minulosti se však zjeví hned několik dalších, které se staly obrovskými tragédiemi, jež se pokoušel komunistický režim zamlčet. Jaké byly ty vůbec nejhorší v naší historii? 

Lidská existence se neobejde bez tragédií. Musíme se s nimi naučit žít, jinak bychom nemohli opustit ani prostory našich domovů. Nebezpečí totiž číhá na každém rohu a každý z nás má osud odlišný. Někdo se dožije bez ztráty kytičky dlouhých sto let a někomu byl život naplánovaný na mnohem kratší dobu. V tomto případě do osudu lidí vstoupila nečekaná železniční tragédie. O jakých je řeč a které způsobily největší ztráty na životech? 

U Stéblové

Ta úplně nejtragičtější nehoda se stala 14. listopadu 1960 na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Konkrétně u Stéblové. Srážka dvou osobních vlaků znamenala šílené neštěstí. Samotný střet nebylo to nejhorší, co se ten den na trati 031 stalo. V důsledku nárazu se z jednoho z vagónů vysypalo uhlí z topeniště parní lokomotivy vlaku číslo 608 a zapálilo unikající naftu z motorového vlaku číslo 653. 

Celkem zde zemřelo 118 lidí a dalších 110 lidí bylo zraněno. Na vině byla obsluha vlaku 608, protože ze železniční stanice vyjel vlak bez povolení výpravčího. Každý z nich dostal několikaleté tresty a režim se pokoušel celou tragédii ututlat, aby nevznikl dojem, že socialismus nefunguje. 

Tragické Vánoce

Co do počtu zraněných a zesnulých se tragická železniční nehoda z 24. prosince roku 1953 stala druhou nejhorší v naší historii. Na trati Brno - Břeclav u stanice Šakvice se v ranních hodinách srazil rychlík z Brna s osobním vlakem, který stál právě ve zmíněné stanici. Vše se odehrálo v plné rychlosti projíždějícího vlaku z Brna. 

V důsledku nehody zemřelo 103 lidí a dalších 83 bylo zraněno. Existují zdroje, které počítají ještě s tragičtější bilancí. Ovšem jako v prvním případě celý případ podléhal informačnímu šumu. Na veřejnost se však dostaly informace o tom, že vina byla na straně posádky rychlíku i kvůli údajnému vlivu alkoholu. 

Tragédie ve Kbelích

Zdá se, že prosinec není měsíc, který by vlakům zrovna dvakrát přál. Shodou okolností se totiž třetí nejtragičtější železniční nehoda stala 20. prosince roku 1943. Místem, kde se událost odehrála, byla jednokolejová trať mezi zastávkami Kbely a nádražím v pražských Satalicích. Před šestou hodinou ranní se zde čelně srazily dva osobní vlaky. 

Ve vlaku v té chvíli cestovali převážně dělníci z nedalekých továren ve Vysočanech, Letňanech a Čakovicích. Na místě zemřelo 23 osob a dalších 110 osob se vážně zranilo. Později v důsledku nehody zemřelo v nemocnicích dalších 19 lidí. Celkem si tak nehoda vyžádala 41 mrtvých. Nehoda vznikla kvůli nedorozumění, ten den byla nově otevřená výhybka. Shodou okolností byla nově otevřena také stanice Praha- Kbely. Jako viník nehody byl konkrétně označen výpravčí Antonín Pospíšil. 

Zdroj: Český rozhlas

KAM DÁL: Vzpoura vězňů z Osvětimi s kladivy v rukou. Speciální židovské komando vykonávalo špinavou práci