Alzheimerova choroba: S prevencí vám pomůže načasování jídla

S prevencí demence vám může pomoci mimo jiné i přerušovaný půst
  |   zajímavost

Tato degenerativní mozková choroba je tím nejčastějším typem demence. Projevuje se zejména ztrátou paměti a změnou v chování. Naštěstí jí lze do určité míry předcházet, pomůže vám mimo jiné i změna načasování jednotlivých jídel.

Alzheimerova choroba je degenerativní mozkovou chorobou, která způsobuje odumírání mozkových buněk a zmenšování mozku. Objevuje se zejména u pacientů starších 75 let, není ale vyloučeno, že vznikne i u mladších lidí.

Pacient zapomíná rozhovory, které vedl, události, které se staly, nebo vykazuje významné změny myšlení. Nemoc může vyústit až v neschopnost se postarat sám o sebe. 

Na Alzheimerovu chorobu zatím bohužel neexistuje lék, lze ale zpomalit její šíření. Je proto nutné přesně vědět, jak se tato nemoc projevuje, a začít s její léčbou co nejdříve.

Symptomy Alzheimerovy choroby

Mezi příznaky tohoto typu demence patří mimo jiné:

  • opakování těch samých sdělení
  • problémy s vyjádřením se
  • problémy s přemýšlením a rozhodováním se
  • neschopnost plánovat
  • změny chování a osobnosti
  • zapomínání na schůzky, události a další
  • dezorientace na známých místech
  • zapomínání konverzací
  • zapomínání názvů pro běžné předměty nebo jmen lidí

Mezi psychické příznaky tohoto degenerativního mozkového onemocnění patří mimo jiné:

  • deprese
  • apatie
  • podrážděnost
  • ztráta zábran
  • bludy
  • změny nálad
  • stranění se společnosti
  • nedůvěra v ostatní

Pokud na sobě na svých blízkých zpozorujete některé z výše uvedených symptomů, co nejdříve se o nich poraďte s vaším praktickým lékařem.

Prevence Alzheimerovy choroby

Riziko vzniku tohoto typu demence snižuje zejména dodržování zdravého životního stylu a všeho, co do něj patří, a to zejména:

  • pravidelná fyzická aktivita
  • skoncování se zlozvyky, jako je kouření
  • udržování vysokého krevního tlaku, hladiny cukry v krvi a cholesterolu v normě
  • vyvážený jídelníček plný čerstvých potravin, zdravých tuků a s nízkým obsahem nasycených tuků

Přerušovaný půst

S prevencí Alzheimerovy choroby vám ale pomůže mimo jiné také načasování jednotlivých pokrmů, jak dokazují studie. Ideální je dodržovat přerušovaný půst. Výzkumy dokazují, že tento typ načasování jídel vede k významnému poklesu amyloidu beta v našem organismu. Jde o látku, která se může hromadit v našem mozku a zvyšovat tak pravděpodobnost vzniku demence.

Jak na přerušovaný půst najdete zde.

Zdroj: Mayo Clinic, Cell Reports

KAM DÁL: Žaludeční vředy: Proč jsou tak nebezpečné a jak jim předejít.


Životní styl

Zdraví

Hobby