Onemocnění srdce: Jak ho poznat a jak mu předejít

S prevencí srdečních onemocnění vám pomůže mimo jiné i odstranění nasycených tuků z jídelníčku
  |   zajímavost

Nemoci srdce jsou tou nejčastější příčinou úmrtí na světě. Měli bychom se tedy zaměřit na jejich prevenci a udělat vše pro to, aby u nás tato onemocnění nevznikla. Pomůže nám k tomu mimo jiné omezení soli v jídelníčku, to ale rozhodně nestačí.

Pojem onemocnění srdce zahrnuje celou řadu nejrůznějších zdravotních problémů. Označuje se jím mimo jiné i onemocnění koronárních tepen, arytmie, vrozené srdeční vady, onemocnění srdečního svalu, onemocnění srdeční chlopně a další.

Symptomy

Příznaky těchto nemocí se liší v závislosti na tom, o jaký druh onemocnění srdce se jedná. V případě onemocnění srdečních cév může člověk, u něhož se tato nemoc vyvine, pociťovat bolesti a tlak na hrudi, nepříjemný pocit na hrudi, dušnost, bolest krku, čelisti, horní části zad a břicha, bolest, necitlivost, slabost a chlad v rukou nebo nohou.

Arytmie se projevuje mimo jiné i závratí, bolestí na hrudi, chvěním v hrudi, točením hlavy, mdlobami, zrychleným tepem, dušností a pomalým srdečním tepem.

Vrozené srdeční vady poznáte pomocí bledé, modré nebo šedé kůže, otoků nohou, břicha a oči, dušnosti (u kojenců během krmení), zadýchanost při běžných aktivitách.

Onemocnění srdečního svalu se projevují symptomy, jako jsou závratě, točení hlavy, únava, mdloby, dušnost, nepravidelný srdeční tep, oteklé nohy, chodidla nebo kotníky.

Nemoci srdeční chlopně se projevují bolestí na hrudi, mdlobami, nateklýma nohama, dušností, nepravidelným tepem, únavou, kašlem, horečkou, změnami srdečního tepu, vyrážkou, otokem nohou nebo břicha, slabostí a únavou.

Pokud na sobě dlouhodobě pozorujete některé z výše zmíněných příznaků, nečekejte a okamžitě kontaktujte svého praktického lékaře.

Prevence

Naštěstí se těmto nebezpečným problémům lze do určité míry vyhnout. Nejlépe zabráníte vzniku srdečních onemocnění dodržováním zdravého životního stylu. K tomu, abyste vaše srdce udrželi v co možná nejlepší kondici, stačí dodržovat zejména tato jednoduchá pravidla:

  • vyhněte se zlozvykům, jako je kouření
  • odstraňte nasycené tuky z vašeho jídelníčku a omezte příjem soli ve stravě
  • snažte se udržovat si zdravou tělesnou hmotnost
  • snažte se zmírnit úroveň stresu, které jste vystaveni
Jak se zbavit stresu už za pár minut najdete zde.
  • snažte se udržet si hladinu cholesterolu, cukru v krvi a krevního tlaku v normě
  • snažte se spát minimálně 7 až 9 hodin denně

Zdroj: Mayo ClinicNational Health Service

KAM DÁL: Rakovina prostaty: Běžný faktor, který zvyšuje riziko vzniku nemoci


Hobby