Pražská integrovaná doprava slaví 25 let. Takhle jsme tenkrát cestovali

 

Občas stojí zato podívat se nazpátek, abychom viděli, jak dlouhou cestu jsme ušli. Tohle byl před pětadvaceti lety naprostý luxus v autobusové dopravě. Podívejte se, co a jak jezdilo! Dnes nám to připadá možná až komicky, tenkrát však šlo o opravdovou špičku.

Čtvrtstoletí uplynulo od zavedení příměstkých autobusů Pražské integrované dopravy. Dnes jsou linky s trojkou nebo čtyřkou na začátku běžnou součástí provozu a denně přepraví přes 180 000 cestujících.

11. leden je dnem, kdy před pětadvaceti lety zahájily provoz linky 351 a 352. Linka 351 jezdila z Českomoravské do Hovorčovic a linka 352 ze Stodůlek do Ořechu. Na obou platil tarif městské hromadné dopravy, ale zároveň tam platily předplatní jízdenky (dělnické a žákovské) ČSAD.  

"Jednání o pražské integrované dopravě zahájil František Polák a za Dopravní podnik hlavního města Prahy se účastnil Jindřich Prior a za Ořech Vladimír Glasser," vysvětlil pamětník tehdejšího jednání o dopravě.

Jak to pokračovalo?
"Zavedení dvou příměstských linek těsně za hranice Prahy bylo teprve nesmělým počátkem myšlenky integrované dopravy v Praze a okolí," má dnes jasno tiskový mluvčí PID Filip Drápal. "Nejvýraznějším počinem, který přinesl okamžitou výhodu Pražanům i mimopražským, bylo uznávání „pražských tramvajenek“ ve vlacích na území Prahy 1. října 1992." Na oslavu tohoto kroku letos připravuje ROPID oslavy, které si užijete v oblíbených historických vozidlech.

Jak je to dnes? 
V rámci Pražské ingerované dopravy dnes jezdí denně 161 denních spojů a 10 nočních příměstských autobusových linek. Na příměstských linkách se z celkového počtu 1 950 autobusů zapojených v PID stabilně pohybuje 650 vozidel.

Ze dvou mimopražských obcí obsluhovaných linkami PID se jejich počet za 25 let navýšil na 388. Příměstské linky PID dnes zastavují na 2 800 mimopražských zastávkách. Jak je vidět, první nesmělý krok byl nakonec obrovským skokem.