Solit, či nesolit silnice? Obce v CHKO Blaník hrají až druhé housle

Používání chemického posypu v CHKO Blaník zakazuje zákon. Výjimky existují
25.01.2017 - 11:00   |  

V Chráněné krajinné oblasti Blaník je v zimě zakázáno používat chemický posyp silnic. To se nelíbí obcím, které v chráněné oblasti leží. V případě silnějšího sněžení se lidé nemohou dostat do práce a není výjimkou, že se auta nebo autobusy ocitnou v příkopech u silnice.

Výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny vztahující se na CHKO Blaník má vyjednanou obec Louňovice pod Blaníkem a Načeradec. Výjimka povoluje použití chemického posypu při zimní údržbě u stanovených úseků komunikací. V případě vzniku kalamitních situací, kdy posyp inertním materiálem selhává, je v určitých úsecích možné použít posypovou sůl. Na silnice pod Blaník tak sypače se solí vyjedou tak dvakrát třikrát za celou zimu.

Solit jenom při sněhové kalamitě

Problémy tak v zimě mají obyvatelé městysů Načeradec a Louňovice pod Blaníkem. "To víte, že se nám to nelíbí, ale nemůžeme s tím nic dělat. To, jestli vyjedou sypače se solí, dohaduje v ojedinělých případech vždy Správa a údržba silnic Benešov s vedením Správy CHKO Blaník," potvrdila louňovická starostka Růžena Kučerová s tím, že bez použití soli se vytvoří na silnici hluboké zledovatělé koleje, které bývají pro řidiče rizikové.

 

Solit je možné i při běžné údržbě v Načeradci v krátkém úseku z náměstí až po křižovatku u hřbitova. Výjimka platí v případě vzniku kalamitních situací, kdy mohou být chemické prostředky opakovaně použity při vytvoření uježděné vrstvy sněhu se zledovatělým povrchem v místech nebezpečného stoupání, v nebezpečných zatáčkách či v případě náhlého vzniku ledovky, kdy inertní materiál selhává.

Problémy mívá i Kondrac, Načeradec a Roudný

S rozbředlým sněhem tak mohou řidiči počítat v zimním období v úsecích silnice třetí třídy z Roudného po křížení silnice III. třídy číslo 1256 a II. třídy číslo 150 a dále po této silnici až do Načeradce. Výjimka ze zákona platí i pro silnici II. třídy číslo 125 v úseku Louňovice pod Blaníkem a v úseku z Kondrace do Načeradce. Podle zástupce Správy CHKO Blaník má každý způsob zimního posypu svá pro a proti.

Názor správce chráněné oblasti Blaník

"Tyto připomínky se nám objevují každoročně. Ošetření vozovek druhé a třetí třídy upravuje zákon, který chemický posyp zakazuje. Existují však výjimky, kdy posyp inertním materiálem selhává a v těchto případech je už i nyní možné využít chemického ošetření silnic," řekl Martin Klaudys ze Správy CHKO Blaník.

Zástupce správy také uvedl, že silničáři ošetřují chemicky prioritně dálnice a silnice I. třídy. „Proto by se tu i v případě, že by tu nebyla chráněná krajinná oblast, sypalo standardně inertním materiálem. Každopádně bezpečnost silničního provozu, ochrana zdraví a majetku je prvořadá a v případě kalamitních stavů a náledí vyjíždějí i do Louňovic sypače se solí,“ ujistil Martin Klaudys.

Sůl škodí přírodě i silnicím

"Sůl pomáhá řidičům při sjízdnosti, ale zároveň působí agresivně na kovové části vozidel a způsobuje nebo urychluje jejich korozi. Je ohrožena i vegetace odstřikujícími solemi ze silnice.  Je také znám vliv solí na kulturní plodiny a lesní porost," řekl Martin Klaudys s tím, že chemický posyp není ohleduplný ani k samotným komunikacím. Voda totiž vniká do trhlin vozovky, mrzne a vozovku trhá. Na jaře pak řidiči kličkují mezi různě hlubokými výtluky. Chemický posyp je také účinný pouze do osmi stupňů pod nulou.

 

Štěrk po zimě sám nezmizí

Inertní materiál zase poté, co sleze sníh, zůstane na vozovce a je třeba jej odstranit, což vyžaduje další techniku a finanční prostředky. V případě, že obcemi, které bojují s finančními prostředky, neprojede smeták, jsou zde lidé obtěžování prachem a odletujícím kamínky. V zatáčkách při nahromadění posypu pak řidičům hrozí nebezpečí smyku.

 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru