Kampaň Obezřetnost se vyplatí: Zloději nejsou vynalézaví, jen my jsme nepozorní

Preventivní činnosti policie se již stihla projevit ve statistikách. Zatímco v roce 2013 evidovali téměř 16 tisíc krádeží napříč ČR, o rok později to již bylo "pouze" 12 653. Letos počet krádeží zatím přesáhl 10 500.
  |  

Myslíte si, že vás nikdo neokrade, nebo naopak kapesní krádeži přece nedokážete předejít? Opak je pravdou.

V minulém článku věnovaném kampani Obezřetnost se vyplatí jsme podrobněji popsali činnost několika kapsářských skupin působících napříč Prahou a mnohdy i dalšími evropskými zeměmi (více v textu Kampaň Obezřetnost se vyplatí: Mezi kapsáři jsou stále stejní lidé). Jen v letošním roce došlo napříč republikou více než k 10 500 kapesních krádeží a to máme rušné před vánoční období z velké části ještě před sebou. Důvodem, proč jsou zloději tak úspěšní, není jejich vynalézavost. O rizicích víme, ale velmi často je podceňujeme a spoléháme na to, že si věci zkrátka nějak ohlídáme.

Zloděj na parkovišti pozoruje a přesně ví, kdy má udeřit

Kampaň Obezřetnost se vyplatí                                     Na rizika kapesních krádeží v předvánočním shonu upozorňují muži a ženy z řad Policie ČR v 60 prodejnách společnosti Albert napříč republikou. Ve všech 332 prodejnách budou navíc k dispozici vizuály a audiospoty z interního rozhlasu podobně, jak jste je mohli slyšet již v minulých letech. V obchodních centrech budou v tomto období rovněž posíleny policejní hlídky, na něž se můžete v případě potíží obrátit. A aby toho nebylo málo, nakupujícím se kampaň připomene i v podobě žetonku s logem Albertu i Policie ČR. Kampaň probíhá od 2. prosince 2015 do 4. ledna 2016.

Podle Ladislava Beránka z oddělení tisku prevence Krajského ředitelství hl.m.Prahy  lidé často pochybí už při příjezdu na nákup. „Lidé si říkají, že nechat kabelku v autě je špatně. Celá rodina tedy naskládá věci do zavazadlového prostoru,“ popisuje Beránek klasickou situaci. Problém vězí v tom, že přímo na parkovišti na nás již často číhá zloděj, který celou situaci sleduje a poté jde auto vykrást v podstatě najisto. Řešením je uložit věci do kufru ještě před příjezdem na parkoviště.

Stejně kardinální chybou je odložení kabelky do vozidla a následné vykládávání nákupu do kufru. Podle Beránka pak nejsou neobvyklé situace, kdy zloděj vykrade odemčené vozidlo doslova pár metrů od vás. Zapomeňte proto na pohodlnost a zavazadlo si buďto nechte po ruce, nebo zamkněte zbytek vozu.

Máte přece věci u sebe. Ale máte je skutečně na očích?

Situacím, kdy vám zmizí kabelka či hotovost při odložení věcí do nákupního vozíku nebo jejich pověšením na opěradlo židle v restauraci, lze také velmi snadno předejít. „Dejte si kabelku přímo doprostřed stolu,“ radí Ladislav Beránek. Kabelka v nákupním košíku možná vypadá bezpečně, podle Beránka však často ke krádeži dochází, když se v obchodě pečlivě věnujeme výběru potravin. „Ke krádežím dochází nejčastěji v oddělení ovoce/zelenina, pečivo a maso/uzeniny,“ dodává Beránek. Při cestování v MHD je zase dobré přetočit si batoh či kabelku na břicho.

Když už ke krádeži dojde, určitě ji nahlaste na policii. Podle statistik dojde k více než 50 % všech kapesních krádeží v hlavním městě. Podle Beránka to neznamená, že by se všichni zloději stahovali pouze do Prahy. Pražáci jsou spíše v oznamování krádeží zodpovědnější. „Ve zbytku republiky stále spousta lidí vnímá okradení jako svoje selhání. V Praze díky anonymitě krádež oznámí a neřeší již to, co si o nich kdo pomyslí. “


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru