Hledání práce nikdy nebylo jednoduší než dříve. Jen v Praze nabízejí zaměstnavatelé více než 16 tisíc volných pozic. Ve většině jednotlivých středočeských okresů je k dispozici více než 1 000 pracovních míst. Spoléháte-li se pouze na internet, zbytečně si zavíráte spoustu dveří. Pojďme se podívat na to, jaké možnosti se vám při shánění „dobrého bydla“ nabízejí.
- Inzeráty na internetu. Většinu inzerátů firem a personálních agentur najdete dnes pěkně přehledně na internetu. Nespoléhejte se pouze na ty největší. Firmy, které neshánějí zaměstnance tak urgentně, využívají různé neplacené portály, např. muj-bazar.cz, spravnykrok.cz nebo prace.bazos.cz.Nabídek je tu sice méně, to však neznamená, že nenarazíte na tu, která osloví právě vás.
- Facebookové skupiny. Zadarmo funguje i přidávání pracovních nabídek do internetových skupin. Výběr můžete omezit podle lokality, zda hledáte práci např. v Praze, Mělníku či Kladně, i podle oboru, např. práce v médiích, práce v nezisku apod.
- Pracovní veletrhy. V loňském roce jsme popsali, jak proběhl veletrh práce Profesia Days. Účastníků bylo nakonec méně, než se čekalo. Řada zájemců pouze poslala životopis a do Letňan již osobně nedorazila. Na živo máte ale šanci udělat daleko větší dojem, než pouhým zasláním CV. Můžete se zeptat na vše, co vás zajímá přímo zástupce firem. V podobném duchu probíhají i burzy práce, poslední z nich se konala v Kladně. 15. a 16. března se koná veletrh, který je vhodný především pro absolventy, na půdě Vysoké školy ekonomické. Ze Šance VŠE pro vás chystáme reportáž.
- Přímé oslovování firem. Dostali jste se někdy do situace, kdy jste odpověděli na desítky inzerátů? Pokud se vám ozvali z dané firmy, horko těžko jste vzpomínali, o kterou pracovní nabídku se jedná? Jděte na to naopak. Vyhlédněte si vysněnou firmu, nastudujte si o ní maximum informací. Pak do ní zavolejte nezávisle na tom, zda někoho shánějí či nikoliv. Třeba teprve o vypsání nové pozice uvažují, a vy budete mít konkurenční výhodu. Nebo budou někoho hledat za půl roku, a než vydají inzerát, vzpomenou si na váš životopis.
- Zazařte na LinkendInu. Pokud už letitými pracovními zkušenostmi disponujete, můžete se dostat do příjemné situace, kdy místo toho, abyste obvolávali firmy, budou personalisté kontaktovat vás. V takovém případě je nadmíru vhodné založit si profil na LinkenInu. LinkedIn si určitě založte, i pokud váš životopis zatím neoslňuje davy. Budete mít pěkně pohromadě profesní historii. Velkou výhodou je také to, že se můžete spárovat s lidmi, které znáte. Nikdy nevíte, který známý zná dalšího člověka, od něhož by mohla vzejít pracovní nabídka vašich snů. Nevíte si s LinkeIndem rady? Poradí vám např. tento kurz.
- Zabruste do tištěných plátků. Všichni nežijí jen online. Vyplatí se proto sledovat i tištěnou inzerci v časopisech a novinách nebo nástěnky úřadů práce.
- Oslovte personální agenturu. Klienty personální agentury jsou primárně firmy hledající zaměstnance. To je možná nevýhoda pro vás, protože pro ně nejste prioritou. Na druhou stranu za registraci v agentuře obvykle nemusíte nic platit. Uvolní-li se místo, na které byste se hodil/a, personalista vám obratem zavolá. Řada agentur pravidelně posílá aktuální nabídku pozic emailem. (V našem seriálu jsme psali např. o personálních agenturách AXIAL PERSONNEL AGENCY, Grafton Recruitment, MM personální služby nebo ZEEBRA.)
Brzy zjistíte, že při hledání práce velmi záleží na to, v jakém regionu, a jaký typ práce sháníte. Odhalíte, který zdroj nebo jejich kombinace je pro vás nejvýhodnější. Rozhlédněte se, neomezujte se a zvolte nejefektivnější řešení.