Kdo zaplatí víc autobusů z Kladna do Prahy? Lidem je to jedno, chtějí jezdit

 

Obyvatelé Kladna si na začátku školního roku museli připadat tak trochu jako ve špatném snu. Dostat se autobusem do Prahy bylo dobrodružství určené pouze pro otrlé povahy. Slabším jedincům se při pohledu na jízdní řády mohlo dost přitížit. 

Kladno se podobalo Kocourkovu. Zrušení některých autobusových linek znamenalo pro mnohé lidi neřešitelný problém. Jak do práce nebo do školy do hlavního města? I když ČSAD Kladno po stížnostech některé spoje obnovilo, moc to nepomohlo. Důvod byl prostý, autobusy vyrážely téměř v totožný čas jako spoje soukromého dopravce. Během několika málo minut tak bylo možné vybrat si ze dvou spojů, na další se ale čekalo klidně hodinu. 

Obyvatelé Kladna to brali jako výsměch. "Dělají si z nás srandu? Tohle je jako ze špatného filmu. Oni si snad myslí, že jsme úplní tupci," rozčilovali se lidé, kteří čekali na zastávkách. V posledních horkých dnech se alespoň trošku opálili, času na to měli dost. 

Vedení města si naštěstí uvědomilo, že je někde evidentně chyba. S ČSAD se tedy domluvilo, že některé zrušené spoje zase přibudou. Jenomže teď je otázka, kdo to zaplatí. Radnice má na bedrech linky uvnitř města, což je ročně téměř šedesát milionů korun. "Hradit autobusy mimo Kladno není na nás. Ale není možné, aby se Kladeňáci nedostali do práce nebo do školy," tvrdí primátor Kladna Milan Volf. 

Nicméně peníze někdo bude muset vysázet, pršet z nebe pravděpodobně nezačnou. Na Kladně si myslí, že by se o to měl postarat Středočeský kraj, protože je to služba jeho obyvatelům. "Kraj žádné autobusové linky z Kladna do Prahy nezrušil, tedy následně se ani nepodílel na jejich částečném navrácení do původního stavu. Přímé autobusové spojení mezi Kladnem a Prahou neprovozujeme. Toto až dosud probíhalo na komerční bázi," má jasno mluvčí kraje Michaela Drobná.

Zde tak evidentně vedení Kladna zastání nedostane. "Kraj zabezpečuje dopravní obslužnost, tedy to, aby se lidé v rámci kraje dostali do školy a do práce. Zabezpečuje zastávkové autobusové spoje. Tyto potřeby kraj průběžně monitoruje, konzultuje s dotčenými obcemi a v případě potřeby doobjednává další spoje u dopravců. Za svoji páteřní dopravní síť ovšem Středočeský kraj považuje železnici, na jejíž zabezpečení ročně vynakládá 1, 14 mld Kč," dodala Drobná.