Stavba spalovny na Mělnicku by si vyžádala nové obchvaty i most

Takto by to celé mělo vypadat
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Plánovaná spalovna na Mělnicku budí emoce už dávno předtím, než se poprvé koplo do země. Sepisují se petice, pořádají protesty. Skupina ČEZ si prý navíc záhadně upravila údaje v dokumentaci. Na druhou stranu však existují i nesporné výhody a důvody, proč stavět. Faktem však je, že pokud ano, musí vzniknout i potřebná infrastruktura.

Stavba spalovny na Mělnicku by si vyžádala vznik nových silnic i mostu přes Labe. Vyplývá to ze studie pro Středočeský kraj k dopravnímu řešení v lokalitě Mělník, Horní Počáply a Liběchov, kde chce ČEZ vybudovat zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO).

Obce v okolí mělnické elektrárny stavbu spalovny dlouhodobě odmítají, proti záměru bojují například peticí, dosud ji podepsalo přes 3 400 lidí. Lidé mají obavy, že chystané zařízení pro energetické využití odpadů by neúměrně zatížilo dopravu a zhoršilo znečištění prostředí na Mělnicku.

Zátěž pro obce

Studie předpokládá, že bude spalitelný komunální odpad do spalovny svážen z 20 procent auty po silnici z okolí do 30 kilometrů a dalších 80 procent odpadu bude rozděleno mezi silniční, lodní a železniční dopravu.

"Bez vybudování silničního obchvatu by zde došlo k citelnému nárůstu dopravní zátěže přilehlých obcí. Proto se studie možného dopravního řešení zabývá několika možnými variantami řešení - silniční, železniční a lodní," řekl radní František Petrtýl z hnutí ANO.

Řešením může být železnice

Pro zásobování po železnici je areál elektrárny podle kraje dobře vybaven. Disponuje vlečkou, která je oboustranně napojena ze stanic Dolní Beřkovice a Hněvice. V případě lodní dopravy by bylo nutno návrh uzpůsobit a vyřešit umístění překládacích stanic, pro zajištění vykládky v místě ZEVO pak bude nutné vybudovat překladiště na levém břehu Labe. Díky novým překladištím by byly odpady sváženy z částí okresů Kutná Hora, Kolín, Nymburk, Praha-východ, Praha-západ, Mělník a Kladno.

Studie počítá s tím, že by se projekt dopravního řešení rozdělil do dvou etap. V první by se měly vybudovat nejdůležitější obchvaty obcí na levé straně Labe, jako jsou Cítov, Dolní Beřkovice a Horní Počaply. Druhá etapa pak počítá s vybudováním nové páteřní silnice, která bude spojovat silnici I/16 se silnicí I/9, a to včetně stavby nového mostu přes Labe.

Lidé z Mělnicka: Zastavme projekt obří spalovny odpadu, jde o naše děti. Čtěte zde.

Hobby