Zpěvák Michal Cerman o zákulisí StarDance: Kapela nezkouší, tanec vlastně nerozhoduje

Michal Cerman zastává názor, že zpěvák musí umět zazpívat všechno
  |   zajímavost

Hvězdní tanečníci, Marek Eben, Tereza Kostková, ale také hudebníci, bez nichž by to prostě nešlo. StarDance může vzniknout jen v případě, že budou všichni spolupracovat na jedničku. A takovou jedničkou je bezesporu také Moondance Orchestra Martina Kumžáka a jeho zpěváci. Jedním z nich je také Michal Cerman, který se účastí v této skupině podle svých slov dostal „do první ligy“. Jak se StarDance podle něj v čase mění a na co si musí dávat pozor? 

Michal Cerman je hudebník, který se v mládí rozhodl, že se bude živit zpěvem, šel si za svým cílem a také se mu to podařilo, i když to jistě není snadné živobytí. Když ale dostal „lano“ do Moondance Orchestra Martina Kumžáka, tedy hudební skupiny, která vznikla přímo pro první ročník StarDance, neváhal ani minutu. „Domnívám se, že cílem každého profesionálního muzikanta je hrát s dobrou kapelou, dostat se takzvaně do první ligy. Přesně to pro mě znamená angažmá v této kapele,“ zmínil pro Čtidoma Michal Cerman, jeden ze zpěváků, které budeme vídat a hlavně slýchat v přímých přenosech taneční soutěže hvězd i letos na podzim. 

Ve StarDance působí tento rockový zpěvák od jejího prvního ročníku, nabízí se tak jasná otázka. Vnímáte ze svého pohledu nějaký posun nebo změny v průběhu let? Nestala se z toho trochu rutina? 
„Posun samozřejmě vnímám, postupem času a díky nabývání zkušeností jak u nás, tak i v produkci StarDance je každý další ročník náročnější a klade vyšší nároky na všechny, kteří se na vysílání podílejí. Po těch letech se samozřejmě nabízí možnost zapadnout do určité rutiny, ale v tom je velké nebezpečí, že zapadnete do průměru, nebo začnete dělat chyby. Naštěstí náročnost celého projektu nás drží ve střehu a rutinu nám nedovolí,“ zhodnotil zpěvák důvod, který přivádí každoročně k soutěži statisíce diváků. 

Vypadá to tedy, že na chyby není prostor, ale co když se přece jen nějaká stane? Co potom? Zastavit a začít znovu se v přímém přenosu nedá… 
„Samozřejmě, že takové okamžiky nastaly a zcela jistě i nastanou. Jsme lidé, a ne roboti. Důležité je v takové chvíli to, aby vše pokračovalo dál a takzvaně ‘nespadl řemen’. Hlavně to nepokazit tanečníkům, pak je šance, že si třeba nikdo ničeho nevšimne,“ popisuje jedinou možnou taktiku hudebníků Michal Cerman. Ten sice asi na sledování výkonů tanečníků příliš času nemá, musí se soustředit na výkon vlastní, ale přesto se jistě ani hudebníci neubrání vlastnímu hodnocení. Dokáže už po tolika ročnících odhadnout, kdo má šanci na vavříny pro vítěze? „Výsledky jsou vždy nevyzpytatelné. Každý máme vždy nějakého svého favorita, kterému držíme palce, ale konečné rozhodnutí se nedá odhadnout. Rozhodují diváci na základě sympatií, a nikoliv erudice, tudíž může klidně nejlepší tanečník vypadnout už v prvním kole – a naopak. Nicméně to právě dělá celou soutěž zajímavou a napínavou, takže i my sedíme při vyhlašování nervózní, jak to dopadne, a jsme stejně jako diváci buď nadšeni, nebo zklamáni.“

StarDance je sice zábava pro diváky, ale pro hvězdy i jejich taneční průvodce je to přece jen soutěž se vším všudy. Jak vnímáte atmosféru na zkouškách i při přímých přenosech? Kdo byl nejbojovnější a nejcílevědomější a kdo to celé bral s nadhledem? 
Atmosféra je jako při jakékoliv jiné důležité práci odvislá od situace. Někdy nervózní, někdy lehce bojovná, jindy zase zcela uvolněná, stejně jako jsou různé povahy jednotlivých protagonistů. Důležité je, že celkový duch je vždy příjemný a přátelský a cíl všech je společný – tedy dobře odvedený výkon a spokojenost diváků. Asi bych nedokázal říct, kdo byl v historii soutěže nejbojovnější, ale určitě největší nadhled měl Lukáš Pavlásek,“ prozradil zpěvák. 

Hudebníci jsou ve StarDance v docela jiné roli než na koncertech. Zatímco tam se veškerá pozornost soustředí právě na kapelu, v taneční soutěži zůstávají v pozadí. Liší se nějak i příprava na vystoupení? 

„Při normálním koncertování je běžné, že se kapela zavře do zkušebny a tam dokonale nazkouší program, se kterým (již dokonalým) vyleze před lidi. Nejvíc jsem si tedy musel zvyknout na to, že se to všichni musí naučit doma sami. Pak přijdou na místo, jednou si to přejedou, jestli je všechno správně, a pak už se jede s tanečníky v podstatě naostro. Prostě to musí být hned napoprvé perfektní, abychom nezdržovali a nestresovali tanečníky.

Je to úplně jiný druh práce, jde sice o živý přenos, ale zázemí se podobá spíš studiu. Koberec, dokonalé prostředí, dokonalý zvuk, publikum sice je, ale nejste předmětem jeho zájmu. Je tam možnost (a nutnost) absolutního soustředění a především jste jen kolečko v soukolí dobře promazaného stroje. Na rozdíl od koncertu, kde je v podstatě všechno naopak,“ říká zpěvák, který se mimo spolupráce s Moondance Orchestra Martina Kumžáka věnuje práci ve skupině The Cell, ale známe jej i z kapely Brutus nebo třeba Gentlemani. I když mu k srdci přirostl hlavně jižanský rock, zastává názor, že zpěvák by měl dokázat zazpívat cokoliv.

Slova o profesionalitě a dokonale promazaném stroji dokazují všichni tvůrci StarDance již od roku 2006. Budete se chtít i letos přesvědčit, zda se všechno povede jako v minulých ročnících? A máte už vybraného svého favorita?

Zdroj: redakční text, Česká televize

KAM DÁL: Bude mít Chýlková ve StarDance protekci? Tančí s bývalým porotcem.