Švýcarský div světa, který nestál ani frank navíc. Nejdelší železniční tunel slaví čtyři roky

Gotthardský tunel vznikal 17 let
01.06.2020 - 11:30  

Jsou to čtyři roky, kdy byl slavnostně zprovozněn projekt monumentální železniční stavby, která protíná největší pohoří Evropy. Unikátní tunel konkuruje automobilové i letecké dopravě a díky tomu se jedná o ekologicky užitečnou alternativu. Gotthardský tunel však udivuje natolik, že o něm můžeme klidně prohlásit, že se jedná o jeden z divů světa.

Tunel Blanka může jen smutně závidět. Projekt Gottharského železničního tunelu byl dokončen o rok dřív, než se plánovalo, a nikdy během průběhu této náročné stavby nebyl navýšen rozpočet.

I tak se přirozeně jedná o velmi nákladný projekt, jenž Švýcarsko vyšel na 13 miliard franků (317 miliard korun). Jeho zhotovení trvalo dlouhých 17 let. Byť se jedná na oko o nepříliš atraktivní stavbu, pravou hodnotu najdete přece jenom v podzemí. Co jiného lze čekat od nejdelšího železniční tunelu světa, který se chlubí délkou 57 kilometrů.

Daně pro vozidla

Švýcarské a italské Alpy se již v roce 1993 staly předmětem geologické sondáže. Plány na ražbu podobně složitého tunelu skrze horu však najdeme v roce 1962.

Už tehdy šlo o myšlenku vytvořit úpatní tunel, což znamená, že vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně, a tím se tak vyhýbá složitému stoupání do vysokých výšek. V původní představě se jednalo o ražbu dvoukolejoného tunelu o délce 45 kilometrů mezi městy Amstegen a Giornice. Počítalo se také s mnohem nižší maximální rychlostí projíždějícího vlaku.

V průběhu času se právě kvůli nutnému zvýšení bezpečnosti a rychlosti projekt radikálně změnil. V současné chvíli se tak jedná o dva souběžné jednokolejové tubusy. Oba jsou však ve velmi těsné blízkosti a na úseků 57 kilometrů jsou dvě bezpečnostní stanice Sedurun a Faido, kde může souprava přejet do sousedního tunelu.

Myšlenka zrychlit samotnou realizaci vycházela také z faktu, že Švýcarsko zvedlo daň pro těžká nákladní vozidla.

Když byl v roce 2016 slavnostně otevřen, posunul tak na druhé místo v kategorii železničních tunelů 54kilometrový spoj japonských ostrovů Honšú a Hokkaidó.

20 minut v tunelu

Kromě toho, že se jedná o nejdelší železniční tunel na světě, je také tím úplně nejhlubším. V některých místech se totiž nachází až 2 300 metrů pod vrcholkem proražené hory Piz Vatgira. Ono obecně lze z oficiálních stránek tohoto inženýrského skvostu zahltit čtenáře fascinujícími čísly.

  • Celková délka činní 151,8 kilometrů tunelů.
  • Z hory byl vytěžen objem až 13 300 000 m3.
  • Vytěžená hmotnost činí až 28 000 000 tun.
  • Denně zde projede průměrně 325 vlakových souprav.

Čísla jsou jedna věc, ale podstatná je také idea. Tunel zvyšuje efektivitu hlavně nákladní dopravy, ale skrze Evropu, a nikoli jen ve vztahu Švýcarska a Itálie. Cestujícím se však ušetřená hodinka na cestě z Curychu do Milána zaručené vyplatí, osobní vlak tunelem projíždí rychlostí až 250 km/h.

Jak už bylo zmíněno, hlavní efektivita se podepisuje na nákladní dopravě. Jedná se hlavně o spojení z Rotterdamu, přes Německo a dále na jih Evropy. Velkým přínosem je tunel hlavně pro Spolkové země Německa, odkud směřují tuny nákladu do italské Lombardie.

Gotthardský železniční tunel je tak i díky snížení počtu nákladních automobilů prospěšný z ekologického hlediska. Samotná firma, AlpTransit Gotthard AG, která stavbu zajišťovala, uvedla, že se jedná o jeden z největších ekologických projektů v Evropě.

Celý projekt vznikl na základě švýcarského referenda v roce 1998, kterým si občané tento inženýrský div světa schválili. Pro všechny ostatní státy včetně toho našeho je nutné dodat, že tato složitá realizace naplnila rozpočet a dokončena byla o rok dřív, než bylo plánováno.

KAM DÁL: Stavební inženýr Luigi Negrelli: Rytíř od Vltavy a Labe