Každé spálení zvyšuje riziko rakoviny kůže. Dermatolog radí, jak správně připravit pokožku na léto

Sluneční záření nám pomáhá metabolizovat vitamín D, ale zároveň má UV záření vliv na poškozování kůže
 

Rakovina kůže není žádná legrace. A jelikož nám začalo astrologické léto, pro mnohé z nás přichází také doba, kdy se začínají více opalovat. Jak ale správně svoji pokožku připravit na letní záření? Pomohou doplňky stravy a jak se ochránit před pigmentovými skvrnami?

Pomáhají doplňky stravy na lepší opálení?

Neexistují spolehlivé důkazy o výrazném efektu vitamínových doplňků pro podporu opálení nebo ochranu před slunečním zářením. V tomto případě se mnohem více uplatňují výhradně ochranné opalovací krémy s SPF faktorem.

„Tradičně se prodávají doplňky s karotenoidy, z nichž je neznámější beta-karoten. Ty nás nedokážou spolehlivě ochránit před UV zářením, ale při pravidelné konzumaci dlouhodobě zabarví kůži do mírně zlatavého nádechu, který je hodnocen jako více atraktivní než kůže světlá. Další práce ukazují, že lidé toto zbarvení esteticky preferují i před klasickým opálením. Strava bohatá na ovoce a zeleninu je zdrojem řady těchto karotenoidů,“ říká dermatolog MUDr. Jan Kučera. Takže dosáhnout atraktivnějšího zbarvení kůže můžeme pravidelných příjmem ovoce a zeleniny.

Každé spálení je dlouhodobě riziko

Sluneční záření nám pomáhá metabolizovat vitamín D, ale zároveň má UV záření vliv na poškozování kůže, jehož důsledkem je předčasné stárnutí a vznik kožních nádorů. Takže obecně je pro nás nejlepší se před sluncem chránit krémem s UV faktorem. Vždy je nutné vyvarovat se začervenání a bolestivosti nebo svědění kůže po pobytu na slunci. To je známka, že jsme vystavili naši kůži prostředí, před kterým nebyla dostatečně chráněna vlastní pigmentací nebo opalovacím krémem s SPF faktorem.

Každé spálení dlouhodobě zvyšuje šanci na vznik kožních nádorů. Takže je vždy nutné postupovat opatrně v létě nebo i na jaře a chránit se SPF faktorem, abychom se nespálili. I u lidí, kteří se opalují dobře, je nutné začít s pobytem na slunci zvolna, abychom dali čas kůži vytvořit si ochrannou pigmentaci. Ale i lidé, co se opalují dobře, by měli užívat krémy s SPF faktorem, speciálně při delším pobytu na slunci.

Chraňte děti

Nesmíme samozřejmě zapomínat na nutnost důsledné sluneční ochrany u dětí! Studie podle doktora Kučery prokázaly, že riziko vzniku rakoviny kůže (zejména nebezpečného melanomu) častě vzniká po spálení kůže nebo po nadměrném opalování v dětském věku.

Kůže má paměť a melanom se může objevit i několik let po spálení na slunci. Dětská kůže je nezralá a neumí se UV záření bránit a vzniká velké riziko kožních nádorů v dětském i dospělém věku. Děti proto musíme chránit nejvíce. Jedno spálení ještě nemusí způsobit vznik kožního nádoru, ale při častém spálení pokožky si zahráváme se zdravím. Děti proto chraňte krémy s vysokým SPF faktorem. 

Pozor na pigmentové skvrny u žen

Mnohé trápí pigmentové skvrny. Často pak ženy. Jak tomu můžeme zabránit? „I zde se uplatňuje ochrana před sluncem. Pravidelná aplikace krému nebo make-upu s vysokým faktorem 50+ umožní pleti postupně vyblednout. Dále lze projevy ošetřovat bělicími krémy, chemickým peelingem nebo frakčním laserem. Obecně jsou ale pigmentace v obličeji u žen často svízelným problémem a platí zde, že je nejlépe se vzniku pigmentací bránit preventivní ochranou před sluncem. Máte-li pigmentové skvrny, je v létě určitě naprosto nutná ochrana před sluncem krémy s vysokým SPF faktorem, tedy SPF50,“ vysvětluje MUDr. Jan Kučera.

Lékař ještě dodává: „Lentigo solaris je pro řadu pacientů nepříjemnou kožní změnou, ale jedná se o čistě estetickou záležitost. Zdravotní důsledek je pouze ten, že vznik lentig poukazuje na citlivou kůži, která už nasbírala za život určitě množství UV záření. A je vždy vhodné pacienty s těmito projevy pečlivě dermatologicky vyšetřit a vyloučit zdravotně riziková znaménka.“

KAM DÁL: Proč mají ženy lepší imunitu než muži a jakou roli hrají hormony? Lékař vysvětluje, jak můžeme zůstat zdraví.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru