Chuck Yeager jako první překonal rychlost zvuku. Pomohla mu k tomu násada od koštěte

Experimentální letoun Bell X-1 v Smithsonian And Space Museum ve Washingtonu D.C.
Zobrazit fotogalerii (4)
  |   zajímavost

Sonický třesk, zvuk provázející překonání rychlosti zvuku, se možná ozval už někdy předtím. V říjnu 1947 však byla tato rychlost pokořena během vodorovného a plně řízeného letu. Stalo se tak nad pouštní leteckou základnou Muroc v americké Kalifornii. Překonání rychlosti zvuku si nárokovali i jiní, avšak pouze při střemhlavém letu. Navíc na velmi krátkou dobu – a takové pokusy často končily tragédií.

Sám Chuck Yeager mohl o svůj pokus o překonání zvukové bariéry přijít. Pár dní předtím si totiž vyjel na noční vyjížďku na koni, což skončilo pádem, zlomenými žebry a pohmožděnou rukou. Touha po překonání této mety však byla silnější. Bál se, že bude při rekordním letu vystřídán. O svém úrazu řekl pouze veterináři, který mu podal léky na bolest, své manželce a jednomu kolegovi.

Ten mu propašoval do experimentálního letounu Bell X-1 upravenou násadu od koštěte. Bez ní by totiž nedokázal pro omezenou pohyblivost ruky sám zavřít překryt kabiny. Do výšky totiž jeho i letoun vynášel bombardér B-29 a on se musel až ve výšce téměř tři kilometry do experimentálního letounu přemístit a sám zavřít kabinu.

Sonický třesk
- Také aerodynamický třesk, akustický třesk, zvukový třesk.
- Je projevem fyzikálního jevu rázové vlny.
- Třesk vzniká například, když je rychlost zdroje zvuku větší nebo rovna rychlosti zvuku.
- Nejčastěji jej můžeme pozorovat u letadel nebo střel, které se pohybují nadzvukovou rychlostí.

Charles Elwood Yeager byl leteckým esem

Charles „Chuck“ Yeager se narodil v roce 1923.  V roce 1941 vystoupil do řad letectva jako mechanik. Brzy však zatoužil stát se pilotem – šroubovák vyměnit za knipl. Začal létat nad Evropou se stíhačkou P-51B Mustang. Kromě sestřelů si vyzkoušel, jaké je to být sestřelen. Do rukou Němců však nepadl, neboť vyrůstal na venkově, a naučil se tak sžít s přírodou a dokonale se v ní ztratit. Při cestě zpět mu pomáhali francouzští odbojáři.

Jejich obdiv získal tím, že jim vyráběl různá výbušná zařízení. Byl také vyznamenán za pomoc jinému sestřelenému letci, který přišel o končetiny. Pomohl mu překonat Pyreneje. Začal znovu létat. Nad Německem a okupovaným územím operačně létal až do roku 1945. Celkem odlétal šest desítek bojových vzletů obnášejících 270 letových hodin. Dosáhl 11,5 přiznaných vzdušných vítězství nad německými letadly. Byl jedním z mála, který se stal „leteckým esem“ za jediný den, kdy se mu podařilo během jediného dne sestřelit pět Messerschmittů Bf 109, jindy zase čtyři Focke-Wulfy Fw 190. Povedeným kouskem byl i sestřel moderního proudového Messerschmittu Me 262.

Od zalétávacího pilota v Ohiu po pilota experimentálního letounu

Zpátky do Spojených států se vrátil v únoru 1945, uniformy se ale vzdát nechtěl. Místo do civilu zamířil mezi vojenskou leteckou elitu, mezi zkušební piloty. V prvním období působil především jako zalétávací pilot na základně Wright Field v Ohiu. Zde si vyzkoušel ke své radosti řadu různých letadel, včetně z Německa přivezeného Me 262. Vystupoval také na leteckých přehlídkách. Jeho schopnosti ho předurčily k tomu, aby byl zařazen do programu letových zkoušek experimentálního stroje Bell X-1 s raketovým motorem.

Experimentální letoun Bell X-1

Vývoj tohoto letounu začal v prosinci 1944, využity však byly poznatky získané z vývoje jiného experimentálního letounu v Anglii. Tvar trupu XS-1 byl převzat ze střely půlpalcového kulometu Browning, jejíž nadzvuková rychlost byla dobře známa. Trup byl opatřen přímým křídlem o malé ploše a velmi tenkém profilu. Šípové křídlo nebylo použito, neboť o jeho vlastnostech bylo ještě velmi málo informací. 

Poháněn byl raketovým motorem, jehož tah se mohl měnit pouze postupným spouštěním čtyř spalovacích komor, ve kterých se spaloval etylalkohol a kapalný kyslík dodávaný turbočerpadly. Létání s tímto strojem však přinášelo mnohá úskalí. Kokpit v přídi nebyl vůbec pohodlný, ostatně v upravené střele to ani jinak nešlo. Letadlo navíc vynášel do vzduchu upravený bombardér B-29. Teprve během letu se vždy v určité letové výšce pilot X-1 soukal přes pumovnici B-29 na své místo.

Rekordní let

Ze země se dostal v podvěsu bombardéru. Ve výšce 2,5 km se pilot přesunul z mateřského letounu do X-1. Nechal se potom vynést až do výšky 6,1 km. Experimentální stroj s nápadným oranžovým nástřikem se odpoutal od mateřského bombardéru a začal padat k zemi. Pilot postupně zapíná dvě ze čtyř spalovacích komor raketového motoru a X-1 získává dopředné zrychlení.

Potom zapálil zbývající komory, stroj mířil vzhůru a výrazně zrychlil. Ve výšce 11 km převedl pilot X-1 do téměř vodorovného letu a znovu zrychlil. Stroj se začal otřásat. Ručička rychloměru překročila hodnotu Mach 1. Pro rekord byly důležité hodnoty získané měřením externími přístroji, ve výšce 13 kilometrů letěl X-1 rychlostí Mach 1,06.

Chuck Yeager se stává celebritou

V 50. letech se Chuck vrátil k létání se stíhacími letouny, prošel velitelskými pozicemi v Německu a jihovýchodní Asii, létal i ve vietnamské válce. Z armády odešel v roce 1975, s letectvem ale zůstával v kontaktu až do konce života. Ještě v devadesáti letech si na stíhačce F-15 zopakoval nadzvukový let.  

Jeho popularitu mu přinesl nejen jeho rekordní let, ale především film The Right Stuff z roku 1983, který Yeagera proslavil i mezi lidmi o letectví se nezajímající. Stal se velkým propagátorem letectví, ještě v pozdním věku komentoval dění kolem létání i mimo ně na Twitteru. Zemřel 7. prosince 2020 ve věku 97 let v Kalifornii.

Zdroj: ct24.cz, idnes.cz, e15.cz, wikipedie

KAM DÁL: Nadzvukový dopravní sen skončil v plamenech. CONCORDE.

Klíčová slova: