Velký test elektrokola: Je opravdu úžasné?

V Rakousku a Německu je elektrokolo už normální dopravní prostředek, v bohatších oblastech kolem Prahy také. V Čechách jsme jako obvykle v zajetí předsudků obav a pochybností a novinky jsou pro nás drahé. Přesto, že si kupujeme snad nejdražší mobily na světě, nad cenou elektrokol dosud kroutíme hlavou. Možná zbytečně, možná že radost a užitek, které nám dají, cenu vyváží.

25.09.2018 - 16:00  
Elektrokolo může být i sportovní náčiní. Na Egu snadno ujedete 80 kilometrů na jedno nabití
Zobrazit fotogalerii (10)

Elektrokolo je stále kolo, i když nabité elektronikou. Stále přináší pohyb šetrný k tělu a zkracuje vzdálenosti a jeho provoz skoro nic nestojí. Je ekologické a nadto se nenadřeme. Pro běžné cestování je od jara do podzimu víc než praktické a když srovnáme náklady na dopravu, tak i levné.

Jak jsem se seznamoval s elektrokolem

V každém případě jsem po počáteční rozpačitosti došel k závěru, že elektrokolo chci. Ne tolik na vyjížďky, spíš na cesty do práce, po městě, za sportem, na návštěvy a tak dále. Stejně tak jsem se rozhodl, že pořídím elektrokolo pro maminku.

Důkladné seznámení s partnerem může znamenat trvalou lásku i rozchod. Většina lidí se ráda seznamuje a ukazuje, co umí a co má. Jezdit na elektrokole je už dnes znakem společenského statusu, takže jsem se nestyděl ani mezi známými zarytými cyklisty. A všichni do jednoho chtěli ten zázrak půjčit a vyzkoušet.

Výhody elektrokola
- nízké náklady na dopravu

- je ekologické
- pohybujeme se, ale nenadřeme se
- podíváme se do míst a výšek, kam bychom si jinak netroufli
- do práce nepřijedeme zpocení
- nemívá zpoždění

Den první. Hurá i rozpaky

"Jé, ono to funguje," to byly první pocity. Pak ale přišly rozpačité chvíle. Jako když si půjčíte auto, chová se jinak a my si myslíme, že hůř než to, na které jsme zvyklí. Počáteční rozpačitost působil hlavně jiný pocit ze šlapání. Než motoru došlo, že má pomoci, chvíli to trvá. Logicky.

Pak se mi zdálo, že kolo žije svým životem a pomáhá, když chce, ne když je potřeba. Jenže to auto taky, na čtyřku se nerozjedete a když jedete do kopce, podřadíte. Časem mi došlo, že kolo se chová stejně a rozpačitost postupně mizela. A zmizela úplně, když se ukázalo, že cílová hospůdka na kopci se tentokrát zdála být o dost blíž.

Na čem jsme jezdili

Testovali jsme celoodpružené kolo KTM s motorem BOSCH s „impozantní“ cenou skoro dvě stě tisíc korun. Dnes se budeme věnovat dostupnějšímu kusu, i když srovnání se nevyhneme. Testované kolo má na svoji výbavu rozumnou cenu, což kompenzuje „impozantním“ názvem EGO 1.0. Jde o model značky EasyBike (rám a motor jsou z Číny, gear senzor z ČR, mechanika je japonská a kolo je montované v ČR) a stojí 39 990 korun. Možná ne nadlouho…

Ego je pro kolo značně ambiciózní název a není pro každého. Čekali bychom za ním vrcholný model známé značky, ale pod označením EGO 1.0 najdeme "easybike" střední třídy. Ovšem solidní a až na detaily provozně celkem bezstarostný.

Mimochodem, i kdyby bylo celé kolo z Číny, čínská kola jsou dnes absolutně srovnatelná s evropskými či americkými značkami. Giant či Merida (Made in China) si nezadá se Canondalem (Imported by USA), stejně se většina kol i výbavy vyrábí v Číně. A třeba právě Giant či Merida se v Číně i vyvíjí a jsou vynikající.

Trápení, nebo pohoda?

Kolo EasyBike EGO, na kterém jsme jezdili, je překvapivě vybavené českou elektronikou (gear senzor) a je montováno v Česku. Model EGO 1.0 stojí v nabídce značky EasyBike na špici a po testu mohu říci (test není zaplacen), že je to vyspělé kolo. Rám je robustní a velmi stabilní, výbava dostatečná a funkční, vzadu devítikolečko, jednoduchá, ale zamykací odpružená vidlice od Suntouru, hardtail (pevný rám bez odpružení).

Motor je integrován ve středu kola, takže kolo má nízko těžiště a při jízdě není cítit skutečná váha kola. Motor Bafang a elektronika jsou vůbec nadmíru důležitou kapitolou. Uprostřed řídítek se usídlil dosti velký display, který ukazuje rychlost a volitelně ujetou vzdálenost a třeba i výkon motoru. Normy určují jako maximum 250 wattů, což je opravdu dostatečné. Běžný cyklista dává 150 až 200 wattů, profíci kolem 700 wattů.

A Bafang, který je naprogramován na vyšší výkon při rozjezdech a zátěži krátkodobě, dá až 600 wattů, obvykle ale pomáhá tak kolem 70 až 150 wattů. K tomu vždy připočtěte sílu vašeho šlapání. Takže se dá jezdit opravdu lehce. Když se už rozjedete, tak „pomoc“ motoru klesne, abyste udrželi stejnou rychlost. Chytré a správné řešení, i když se musíte s motorem naučit spolupracovat. Nemyslí za vás, je to jen motor.

Nevýhody elektrokola
- bojíme se o něj

- je těžší
- musíme ho nabíjet
- je dražší
- baterie má (jako každá jiná) omezenou životnost

Cena. Vztáhne se na kolo "čínská daň"?

Vraťme se k ceně. Necelých 40 tisíc je cena v nižší třetině spektra a vzhledem k rámu a výbavě plně konkurenční. Otázkou ale je, zda cena vydrží a jaké budou parametry na clo vztahující se na elektrokola dovážená z Číny. Prodejce (Autokelly) zatím předpokládá, že cenu do konce roku udrží. Jisté to ovšem díky nepřehlednému vývoji kauzy cla z Číny není a komentovat politiku Evropské komise nám nepřísluší. 

Pro koho horské kolo je?

Kolo báječně pomáhá při rozjezdu. Též výborně asistuje při cestě mírným terénem v rychlostech do 27 km/h. Tedy, když se šlape konstantně a jemně. Pak je jednoduché bez námahy dlouhodobě udržovat průměrnou rychlost mezi 25 a 27 km/h. 

Elektrokolo je v první řadě univerzální. Není to „ostré“ sportovní náčiní, ale praktická věc. Nahradí moped a ušetří auto na krátkých pojížďkách. A pro ty, kteří neradi námahu, ale příroda je baví, je elektrokolo skvělé řešení. Určitě ho mohu doporučit i do města.