Tomáš Čupr: V Česku se na zákazníka často kašle

Firmy se mnohdy nezajímají o své zákazníky. Někteří lidé vstupují do podnikání jenom kvůli penězům. Neplatí to stoprocentně, podle zakladatele Slevomatu jsou to nicméně největší chyby, jakých se můžete v byznysu dopustit.

01.12.2015 - 14:47  
Slevomat, DameJidlo.cz a Rohlik.cz. Kdo o těchto firmách neslyšel, pravděpodobně nezná ani slovo internet.

Tomáš Čupr dokázal se Slevomatem trefil do vkusu Čechům, kteří milují slevy. S projekty DameJidlo.cz a Rohlik.cz zase oslovuje ty, jimž na nákup nebo návštěvu restaurace nezbývá čas. Do toho občas přednáší a snaží se předat jednoduché zásady, jimiž se sám řídí, začínajícím podnikatelům. Jaké to jsou?

Peníze až na 2. místě

Tomáš Čupr se narodil 8. října 1982 v Poličce. V roce 2001 zahájil studium na VUT v Brně (tehdejší fakulta elektrotechniky a informatiky), které však nedokončil. V roce 2005 se odstěhoval do Velké Británie, kde po sérii prací v továrnách získal práci programátora. V roce 2007 založil se společníkem agenturu zaměřenou na internetový marketing. V roce 2009 svůj podíl prodal a jako CTO přešel do firmy Evolution Funding, kde vytvořil Dealer Zone, produkt, který výrazně změnil trh financování vozidel ve Velké Británii. Po návratu do ČR založil v roce 2010 Slevomat, v roce 2012 DameJidlo.cz a v roce 2014 Rohlik.cz. V Rohlik.cz navýšil v březnu 2015 svůj podíl na 42 %. Na konci roku 2014 investoval přes svoji investiční firmu Bizthusasm do Twisto.cz.

Peníze až na 2. místě. Od člověka, který se s každým projektem, do kterého se pustil, snaží ovládnout trh, možná nezní tato premisa nanejvýš uvěřitelně. Tomáš Čupr na druhou stranu otevřeně přiznává, že podnikání občas bolí a úspěch se nedostavuje okamžitě. Právě z toho důvodu bychom se však neměli zhlédnout v nápadu někoho jiného. Jsou-li pro nás motivátorem pouze peníze, je pravděpodobnější, že selžeme nebo nevydržíme těžší časy, které s sebou podnikání přirozeně nese. (O tom, proč bychom se více než penězi měli řídit tím, co opravdu chceme, jsme psali ve článku Konec prokrastinace: Když má rozum navrch nad emocemi.)

Zákazník na 1. místě

Pokud nejsou na piedestalu peníze, kdo nebo co je může nahradit? Podle Tomáše Čupra je právě zákazník tím, na koho by měl podnikatel v prvé řadě myslet. Opět to zní banálně, každý z nás se ale jistě setkal s firmou, kde byl problém např. vyřídit reklamaci. A podle Čupra tento přístup není v ČR ničím neobvyklým. Dokonce tvrdí, že právě proto je u nás tak jednoduché uspět. V tomto směru podle něj existuje málo konkurence, která by své služby dělala opravdu dobře. Částečně to přičítá i vlivu naší společnosti, která nás tlačí k tomu, abychom raději příliš nevyčnívali z davu. „Nejsme učeni vyčnívat, tak se toho nebojte!“ říká Čupr.

Přátelská firma, experimentování a myšlení v dlouhodobém horizontu

A jaká jsou další tajemství úspěchu Tomáše Čupra? Sám říká, že mu velmi pomohl interní IT team. V řadě firem situaci řeší přesně opačně a IT podporu zajišťuje externí firma. Dále bychom měli neustále měřit naše výsledky. Musíme vědět, co funguje a proč, a co máme naopak zlepšit. Přemýšlíme-li v dlouhodobém horizontu, nemusíme se rovněž stresovat, když se úspěch nedostaví okamžitě.

V neposlední řadě je důležitá firemní kultura. Tomáš Čupr razí moderní přístup v podobě neformální a přátelské atmosféry. Na závěr přednášky přiznal, že dříve nepovažoval za úplně důležité, zda mají ve firmě hezké kanceláře. Postupem času zjistil, že se mýlil. Nejenže je příjemné mít se kam usadit, když přijde na jednání důležitý klient, ale samotní zaměstnanci v hezkém prostředí zkrátka pracují daleko raději. 

Přednášku Tomáše Čupra pro začínající podnikatele jsme si měli možnost vyslechnout v rámci Summitu týdne podnikání.
Klíčová slova: