Konec prokrastinace: Buďte hrdinou všedního dne

Řada věcí, které nás trápí, jsou pouze otázkou tréninku. S prokrastinací je to stejné. Jak vyzrát nad chorobným odkládáním důležitých činností? Radí autor knihy Konec prokrastinace Petr Ludwig.

02.12.2015 - 18:32  
Petr Ludwig na Summitu týdne podnikání v Praze 19. listopadu.

V předchozí části jsme si vysvětlili, že prvním krokem jak přestat prokrastinovat, je vytvoření osobní vize. Teprve, když budou naše činnosti v souladu s tím, čeho chceme dosáhnout, máme šanci strašáka prokrastinace zavřít do skříně (více ve článku Konec prokrastinace: Když má rozum navrch nad emocemi). I na cestě za naším vysněným cílem se však čas od času vyskytne překážka, kterou nám jde ztuha překonat. Co s tím?

„Buzer – lístek“

Petr Ludwig se narodil v Pardubicích. Po absolvování gymnázia v Pardubicích vystudoval Fakultu informačních technologií VUT v Brně (Ing.). Při studiu založil společnost LifeWeb, která se později přejmenovala na GrowJOB institute. Současně studoval i na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2013 mu vyšla kniha Konec prokrastinace. Petr Ludwig píše články, konzultuje a přednáší pro veřejnost.

Minule jsme psali o tom, že velký úkol se dá rozdělit na menší části, což nám umožní ho lépe zvládnout. Jste-li v prokrastinaci natolik zběhlí, že ani toto dělení nepomůže, existuje trik, jak vše uvést do praxe. Jmenuje se „buzer – lístek“ a je vhodný zejména pro činnosti, kterým se chcete věnovat denně. Máte záměr učit se angličtinu, ale nikdy si nenajdete čas? Do „buzer – lístku“ napíšete svůj záměr a poté si značíte, zda jste ho splnili. Ideální je mít úkolů více a poté hodnotit svůj den jako celek. Ale rozumně s volbou činností. Na přednášce autora knihy Konec prokrastinace Petra Ludwiga se jeden z posluchačů přihlásil s tím, že metodu otestoval. Každodenním běháním si ale nakonec pouze poranil nohu.

Hrdinství všedního dne

Možná jste již narazili citát: „Hrdinou se člověk nerodí, hrdinou se člověk stává.“ Jeho autorem je americký psycholog Philip Zimbardo. Zdá se vám nemístné, aby člověka, který má problém s odkládáním činností, někdo ponoukal rovnou k hrdinství? Nenechte se zmýlit a vzpomeňte si na předchozí řádky. K tomu, abyste prokrastinaci úspěšně vyhubili, potřebujete neustále překonávat sebe sama. A hrdina dělá to samé.

Petr Ludwig proto nazývá formu hrdinství, k níž ve své knize vybízí, hrdinstvím všedního dne a doporučuje trénovat ho na drobnostech. Znamená to opouštět svoji komfortní zónu, zkoušet činnosti, z nichž máme obavy. V tomto případě se nevyplatí zkoumat situaci ze všech úhlů a detailně ji promýšlet. Pravděpodobně si pak stihneme zracionalizovat, proč je pro nás lepší nedělat vůbec nic. A v neposlední řadě bychom měli být hrdiny sami před sebou.