Máte sklony k syndromu vyhoření?

Patříte mezi zaměstnance, kteří se neustále přetěžují, nebo neuděláte nikdy víc, než se po vás bezprostředně žádá?
 

Otázka zní možná na první pohled nesrozumitelně. Existují však typy chování, které k syndromu vyhoření neodvratně spějí. Řekneme si, které to jsou, a kde leží zlatý střed.

Typ chování A = workoholik

Jeho mantrou je vysoké pracovní nasazení. Pracovníka, který přichází první a odchází poslední, by jistě viděl ve svém týmu každý šéf. Při bližším pohledu se však závislák na práci nejeví tak ideálně. Přespříliš ambiciózní zaměstnanci neberou ohled na druhé a mohou se snadno stát rozvraceči kolektivu. Navíc na sebe takovýto člověk klade přehnaně vysoké nároky. Zvládat mnohonásobně více práce za stejný čas než kolegové může vydržet i několik let, dříve nebo později mu však dojdou síly. Workoholik má velmi silné sklony k vyhoření.

Mohlo by vás zajímat: Jaký typ (ne)prokrastinátora jste? I. díl

Typ chování B = apatik

Apatik je workoholikův protiklad. Má-li štěstí, najde si práci, kde si jeho nízké míry vytížení nikdo nevšímá. Apatik nedělá víc, než je nezbytně nutné. Jakákoliv angažovanost u něj nepřipadá v úvahu. Syndrom vyhoření u někoho, kdo se nepředře, skutečně nehrozí. Dlouhodobě nízká vytíženost nicméně vede k hluboké nespokojenosti v práci a často se přenáší i do osobního života.

V průsečíku A a B

Bude to znít banálně, ale pro vytvoření dostatečné pracovní výkonnosti a zároveň vnitřního klidu, je potřeba najít mezi oběma extrémy rovnováhu. Abychom nesměřovali k syndromu vyhoření, je nezbytně nutné naučit se odpočívat. Na druhou stranu, kdo se bojí jakékoliv námahy, obvykle mnoha úspěchy neoplývá.

Mohlo by vás zajímat: Koučink: Objevování talentů i řešení rutiny

Syndrom vyhoření neboli burnout syndrom je jedním z psychických stavů, o němž máme povědomí teprve poslední čtyřicet let. Poprvé byl popsán v roce 1974 H. Freudenbergerem v článku "Staff burnout" v časopise Journal of Social Issues. Má řadu příznaků, nejjednodušeji by se dal popsan jako stav vyčerpání. Jak poznat, že trpíte syndromem vyhoření? A jak odlišit burnout syndrom od permanentního stresu či deprese? Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v pokračování.

 

A jak jste na tom vy? Oscilujete mezi chováním typu A a B, nebo patříte mezi extrémisty?

Článek volně vychází z knihy Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout od Christiana Stocka.

Mohlo by vás zajímat: Opatrně s uváděním zájmů v životopise


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru