Je bezpečné nakupovat v e-shopu? Česká obchodní inspekce nabádá k opatrnosti

Ve 3. čtvrtletí roku zkontrolovala ČOI 245 e-shopů. Na jejich základě dospěla k nelichotivým statistikám. E-shopy v Praze a středních Čechách jsou na tom v rámci krajů ještě nejlépe, ačkoliv bylo zjištěno pochybení v 50 % kontrolovaných obchodů.

06.12.2015 - 16:44  
Je bezpečné nakupovat na internetu? Na Českou obchodní inspekci se od začátku roku do konce října obrátilo se stížností již 4 000 spotřebitelů.

Je na místě upozornit, že následující statistiky mohou být při nesprávné interpretaci trochu zavádějící. Česká obchodní inspekce se totiž při kontrolách e-shopů zaměřovala především na problémové firmy. Statistiky proto vypadají následovně: z 245 kontrol e-shopů, které ČOI ve 3. čtvrtletí roku 2015 provedla, zjistila pochybení u 202 z nich, což činí 82 %. Na základě toho udělila 186 pokut za více než 1 milion korun.

Ve středních Čechách a Praze jsou internetoví prodejci nejpoctivější

Hluboko pod tímto nelichotivým průměrem jsou internetové obchody právě z Prahy a Středočeského kraje. V nich provedla ČOI nejméně kontrol ze všech krajů, a to pouhých 18. Pochybení přitom zjistila u 9 firem, tedy v 50 %. S velkým odstupem na druhém místě skončily firmy ze Západočeského kraje, které zkoumaly Plzeňský a Karlovarský oblastní inspektorát, se 74, 1 % pochybení. Na druhém konci žebříčku se naopak objevili prodejci z Moravy, které kontrolovali inspektoři z Moravzsko-slezského a Olomouckého oblastního inspektorátu. Ti pochybily v 91, 7 % případů.

Internetové obchody – 3. čtvrtletí 2015
Inspektorát počet kontrol kontroly se zjištěním zjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha 18 9 50,0 %

Jihočeský a Vysočina

24

22

91,7 %

Plzeňský a Karlovarský

27

20

74,1 %

Ústecký a Liberecký

51

43

84,3 %

Královéhradecký a Pardubický

28

21

75,0 %

Jihomoravský a Zlínský

35

30

85,7 %

Moravskoslezský a Olomoucký

62

57

91,9 %

Celkem

245

202

82,4 %

Firmy se nejčastěji dopouštěly prohřešku v podobě klamavých obchodních praktik

A jaké jsou nejčastější prohřešky internetových prodejců? Česká obchodní inspekce odhalila v 163 případech (44,8 %) nekalé obchodní praktiky. Převážně se jednalo o klamavé obchodní praktiky, spočívající například v neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy či o uplatnění práv vyplývajících spotřebitelům ze smlouvy, případně byly tyto informace podány nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem.

Dalším častým nedostatkem bylo neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (tj. reklamace), včetně údajů o tom, kde lze toto právo uplatnit (§ 13). Porušení této povinnosti bylo zjištěno v plných 100 případech (27,5 %). S porušením informačních povinností o podmínkách reklamačního řízení pak úzce souvisí další zjištěné nedostatky, a to neplnění stanovených formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace. Prokázáno to bylo v 31 případech (8,5 %). 

Nákupy v obchodních centrech nejsou o nic bezpečnější. Místo podvodných firem tu na vás pro změnu číhají kapsáři. O tom, jak se chovat, abyste nepřišli o veškerou hotovost ještě před tím, než se dostanete k pokladně, jsme psali ve článku Kampaň Obezřetnost se vyplatí: Zloději nejsou vynalézaví, jen my jsme nepozorní.
Klíčová slova: