Pouze anglicky: Jak funguje dvojjazyčná firma?

Děti na česko-kanadské škole se připravují rovněž na mezinárodní maturitu. Díky tomu mohou zamířit na zahraniční univerzity.
Zobrazit fotogalerii (9)
21.12.2015 - 16:42   |  

Představte si, že by vaše dítě učil předmět jeden český a jeden anglický mluvící učitel. Přesně tak to funguje v bilingvní Sunny International Canadian School v Jesenici u Prahy. Co s sebou vícejazyčné prostředí přináší?

„V podstatě vedeme dvě školy souběžně,“ připouští ředitelka bilingvní česko-kanadské školy Jitka Stiles. V čele školy stojí společně se svým manželem, kterého poznala při studiích v Kanadě. Prvopočátky školního zařízení, kde probíhá výuka rovnocenně v českém a anglickém jazyce, však sahají až do roku 2002.

Jesenická škola využívá metodu CLIL při výuce prakticky všech předmětů. Jedná se o metodu, při níž je odborný předmět vyučován v cizím jazyce. Žák se tak učí oběma předmětům zároveň.

Majitelka založila školu pro svou dceru

Mateřskou školku tehdy založila paní Ing. Alice Štunda. Po návratu z Kanady nechtěla dát dceru do mezinárodní školy, kde by plnohodnotně neprocvičovala svůj mateřský jazyk, češtinu. Nyní kromě mateřské školky tvoří Sunny Canadian International School ještě základní škola a gymnázium. Jak se v takovém prostředí pracuje?

Jeden předmět, dva učitelé, dvě odlišné mentality

Jitka Stiles o své práci hovoří s opravdovým zájmem. Připouští však, že vedení dvoujazyčné školy je docela náročné. „Na prvním stupni máme v každé třídě dva třídní učitele, jednoho českého a druhého rodilého mluvčího,“ popisuje situaci na škole ředitelka. Kromě toho se rodilý mluvčí s českým vyučujícím střídají i při výuce předmětů na druhém stupni. Je vůbec možné se sladit?

„Čeští a zahraniční kolegové se vždy jednou týdně scházejí kvůli koordinaci. Někdy mají i náslechové hodiny, kdy se např. rodilý mluvčí přijde podívat na hodinu českého kolegy nebo naopak,“ říká Jitka Stiles. Drobné obtíže podle ní nastávají zejména, když do kolektivu přijde zahraniční kolega s jinými kritérii hodnocení.

Přísní Angličané, otevřená komunikace s rodiči

Exempláře z biologické laboratoře. Máte něco podobného i ve vaší škole?

„Někteří zahraniční kolegové známkují pro českou mentalitu příliš přísně. Mají pocit, že všechny děti jsou průměrné a na jedničku by mělo dosáhnout jenom několik výjimečných jedinců,“ líčí ředitelka. „Vysvětlujeme jim, že především u dětí v nižších ročnících se očekává, že budou mít kvůli motivaci častěji jedničky, třeba z výchov.“

Přizpůsobit se nárokům soukromé bilingvní školy však může být zpočátku náročné i pro české učitele. „Pro naše učitele neskončí výuka pět minut po konci hodiny,“ říká Jitka Stiles. Rodiče platící školné okolo 16 tisíc měsíčně přirozeně očekávají nadstandardní přístup. „Na e-maily rodičů odpovídáme podle možností v průběhu několika hodin nebo do druhého dne. Učitelé mají povinně jednou týdne konzultační hodiny. Nemohou-li na ně rodiče přijít, opět není problém domluvit se v nejbližší době na schůzce.“

Komunikativní angličtina je v bilingvní škole nutnost pro veškerý personál od zaměstnanců přes personální oddělení až po recepci. „Je to z toho důvodu, aby naši zahraniční kolegové všemu rozuměli a neměli pocit, že jim něco uniká,“ vysvětluje Jitka Stiles. Kolektiv je podle ní spíše mladší, a jak už to ve školství bývá, značnou část tvoří ženy. „Situace se ale zlepšuje. Na vánočním večírku jsme měli soutěžní otázku, kolik u nás pracuje mužů,“ říká ředitelka. „Správná odpověď byla 22.“ Ve škole pracuje okolo stovky lidí, z nichž zhruba 80 tvoří kmenoví zaměstnanci a zbylá pětina jsou většinou učitelé-externisté.

O Sunny Canadien International School jsme již napsali:


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru