Vysoká fluktuace: Příčinou může být chyba v zaškolování

Ví nováček, co má dělat, na koho se obrátit s dotazem, jak s kým komunikovat? Pokud nevysvětlíte nově příchozímu zaměstnanci ani základy fungování ve firmě, nemůžete se divit, že do kolektivu pracovně ani lidsky nezapadne.
28.12.2015 - 11:18  

Stává se vám opakovaně, že se s novým zaměstnancem loučíte ještě před koncem zkušební doby? Možná stojí za zamyšlení, jak máte nastavené zaškolování nováčků.

Vyhořelý a demotivovaný zaměstnanec odchází z firmy s vidinou lepších zítřků. Něco takového se obvykle stane, když na jednom místě pracujete řadu let. Uteče-li vám s podobnými slovy nováček, existují jen dvě možnosti. Buďto daný zaměstnanec na svou pozici skutečně neměl a svým rozhodnutím ušetřil čas sobě i vám, nebo ho odradil přístup firmy při uvedení do pracovního procesu.

 

„To se naučí, nebo tu nemá co dělat!“

Zkuste se sami sebe zeptat, jaký přístup volíte, když k vám nastoupí nový zaměstnanec. Máte připraveny materiály, ze kterých bude čerpat, člověka, od něhož se bude učit, nebo se nováček prostě učí za pochodu? Pokud je pro vás druhá možnost správně, pak jste možná objevili příčinu dlouhodobé fluktuace.

 

Zmatení, nejistota a frustrace

Možná už je to delší doba, ale vzpomeňte si, když jste nastoupili do prvního zaměstnání. Ve firmě, kde je všechno nové od pracovních procesů po firemní kulturu, se člověk necítí dvakrát jistě. A na tomto pocitu nikterak nepřidá, bude-li nováček chaoticky úkolován ještě od velkého počtu lidí, kteří mu budou náhodně vysvětlovat různé věci. Nováček bude zmatený, bude se bát na cokoliv zeptat a v neposlední řadě bude dělat chyby. A náprava chyb stojí čas a peníze.

Čtěte také: Ohrožují fluktuanti české firmy, nebo si zaměstnanci začali lépe uvědomovat vlastní hodnotu?

 

Mějte jasně naplánovaný proces

Doporučení pro to, jak ideálně uvést nováčka do firmy, se samozřejmě liší podle velikosti a typu dané společnosti. V každém případě byste měli mít jasně vymezeno, kdo je za nováčka zodpovědný (může jít o jednu a více osob), co by se měl nováček v daném čase naučit (jasně rozdělené úkoly tak, aby měl dostatek času na jejich pochopení), a jakým způsobem budete měřit jeho výsledky (zpočátku budou nižší než u zbytku týmu, i malé zlepšení však znamená pokrok). A věřte tomu, že pokud si na nového zaměstnance skutečně vyhradíte čas a podáte mu v začátcích pomocnou ruku, získáte schopného a loajálního pracovníka.