5 důvodů, proč je blokování Facebooku v práci špatný nápad

Sociální sítě svádí k prokrastinaci. Okrádají nás o čas. Někteří zaměstnanci jsou schopni prochatovat půlku pracovní doby. Je však úplná blokace Facebooku řešením?

24.02.2016 - 12:03  
Založení e-shopu nikdy nebylo jednodušší

Kdo dnes nemá Facebook, jako by nežil. Jsme zvyklí ho používat doma, v práci, někteří i na toaletě. Mnoho firem se bojí ztráty produktivity svých zaměstnanců, a tak přístup na sociální sítě v práci raději zablokují úplně. Takovéto rozhodnutí může být nicméně značně kontraproduktivní. Uvádíme pět proti, která byste měli zvážit, než přistoupíte k zákazu.

  1. Místo počítače si zaměstnanec vytáhne mobil. V dnešní době nosíme internet doslova po kapsách. Zakážete-li zaměstnanci Facebook na počítači nebo pracovním telefonu, jednoduše vyndá soukromý smartphone a surfuje vesele dál.
  2. Vysíláte tím negativní signály směrem k zaměstnanci. Vzpomeňte si na to, jak jste se cítili jako malé děti, když vám rodiče nebo učitelé něco zakazovali. A přesně jako ve školce se při zákazu Facebooku cítí i zaměstnanci. Blokováním sociálních sítí zaměstnanci ukazujete, že mu nevěříte a považujete ho za nezodpovědného člověka, který využije každé možnosti, jak se ulít z práce.
  3. Zaměstnanec je naopak efektivnější, cítí-li od vedení podporu. Čím méně omezení a striktních pravidel, tím svobodněji se v práci cítí a může se soustředit výhradně na ni. Mnohé firmy už to pochopily a snaží se uvolněnou atmosférou vyjít zaměstnancům maximálně vstříc. Většinu takovýto přerod ještě čeká. (Více nám o tom pověděl i Ladislav Špaček, podle něhož také tykání zefektivňuje komunikaci.)
  4. Utečou vám mladí zaměstnanci. Někdo si blokace Facebooku ani nevšimne. Čím mladší tým je, tím bolestněji bude takovýto zásah vnímat. Mladí lidé na sociálních sítích doslova žijí. Někteří si i budují kontakty a řeší pracovní věci právě přes sociální sítě. Je to rychlejší než klasický email. Nechte mladého zaměstnance využít způsob komunikace, při němž se cítí nejpohodlněji.
  5. Najdou si jiné způsoby „flákání“. Zakázat zaměstnancům Facebook je jako schovat dítěti bonbóny, ale nechat mu na kuchyňské lince chipsy. Všichni bychom po podřízených chtěli stoprocentní výkony 8 hodin denně, 5 dní v týdnu. Zároveň každý doplácíme na to, že jsme jenom lidé. Pokud si myslíte, že blokace Facebooku pracovní výkony výrazně zvedne, jste na omylu. Každý máme jen omezenou kapacitu a potřebujeme čas od času na pár minut vypnout. Nebude-li zaměstnanec moci zapnout Facebook, jednoduše zavolá mamince nebo půjde na kafe s kolegou.
Typickým příkladem práce, kde je dohled nad zaměstnancem prakticky nepřetržitý a přístup na internet nesmírně omezený, je telefonista v call centru. Více o tom, jak to v call centrech chodí jsme přinesli ve článku Call centrum: Novodobá otrokařina nebo normální práce?. V takové situaci mnoho lidí usoudí, že je možná nakonec lepší dělat sám na sebe. Podnikání ale není žádný med. Přečtěte si 5 mýtů o životě živnostníka.
Klíčová slova: