Kultovní film Kmotr mohl vypadat úplně jinak. Režisér vzal projekt kvůli dluhům

Marlon Brando se nejdříve zdál producentům na hlavní roli příliš mladý
 

Hollywood umí být neúprosný. Slavný režisér Francis Ford Coppola svoje nejkultovnější dílo vzal jako práci z nouze, protože se nacházel ve velmi špatné finanční situaci. Dluhy ho provázely celé natáčení, ale adaptace slavného bestselleru Maria Puzza se rozhodně vyplatila. Co dalšího nevíte o unikátním díle, které má v dějinách kinematografie své neotřesitelné místo?

Česká televize v sobotu na svých obrazovkách odstartuje legendární přehlídku příběhu jedné mafiánské rodinky v USA. Nejedná se o žádný laciný seriálový příběh, ale téměř dokonalou adaptaci slavné knihy Maria Puzza Kmotr. Nejeden americký filmový deník se v minulosti vyjádřil, že právě první díl této série můžeme pokládat za nejlepší film historie kinematografie. Tato debata má jistě i mnoho opačných postojů, ale jedno je jisté: Francis Ford Coppola v tomto díle dokázal něco výjimečného. Jak to tak u legendárních filmů bývá, vše mohlo být úplně jinak.

Dluhy, dluhy, dluhy

Před a během celého natáčení filmového Kmotra měl v té době už velmi slavný a úspěšný režisér Francis Ford Coppola obrovské finanční potíže. Jeho distribuční společnost American Zoetrope se nacházela v hlubokém mínusu a na stole přistála nabídka, která se režisérovi v prvním momentu nezdála jako vysvobození.

Existuje dokonce historka o tom, jak Coppola přemýšlel, jestli vůbec tuto nabídku přijmout. Jedná se o rozhovor s jeho slavným kolegou a společníkem Georgem Lucasem. Když mu Paramount pictures nabídl adaptovat italskou gangsterku, údajně Coppola Lucasovi sdělil: „Bude to komerční věc za tři miliony podle nějakého bestselleru. Mám to vzít?” George Lucas, který se proslavil hlavně ságou Hvězdné války, odpověděl: „Myslím, že nemáš na výběr. Máme dluhy.”

Ani samotná realizace nebyla pro Coppolu obdobím klidu. Po celou dobu natáčení byl ještě schopný pracovat na scénáři k filmu Velký Gatsby, protože potřeboval i nadále řešit tíživou finanční situaci.

I kvůli roztříštěnému způsobu práce Coppolovi na počátku hrozil vyhazov a film tak měl dokončit někdo úplně jiný. Na jeho stranu se postavil představitel hlavní role Marlon Brando, který ztvárňuje šéfa rodinné mafie Dona Vita. Paradoxně i osud Marlona Branda byl zpočátku velmi nejistý.

Produkční společnost Paramount si na stěžejní roli Vita Corleoneho představovala někoho staršího. Navíc Brando měl už v té době špatnou pověst a poslední filmy, kde se objevil, se staly propadákem. Po natočení několika testovacích scén však producenti souhlasili a schválili také v té době ne zcela známého Al Pacina do role Michaela Corleoneho.

Italské kořeny

Už samotný výběr Francise Forda Coppoly do tohoto velmi náročného projektu bylo překvapivé. Tehdy se totiž jednalo o mladého autora, který za sebou ještě neměl velké filmařské úspěchy.

Jeden z předpokladů, kvůli kterým Paramount pictures ukázaly právě na něj, byl jeho italsko-americký původ. Ten totiž velmi dobře zapadal do celkové látky. Volba to evidentně nebyla vůbec špatná a Kmotr se stal jedním z nejvýznamnějších děl kinematografie. Stejně tak jeho pokračování, které do kin přišlo o dva roky později.

Kromě velkého komerčního úspěchu film zabodoval i na předávání cen Oscar. Získal tři sošky za nejlepší film, nejlepší scénář podle předlohy a za herecký výkon v hlavní roli. Marlon Brando však odmítl cenu převzít. Ten namísto sebe pro cenu vyslal indiánskou aktivistku Sacheen Littlefeather, která se při předání ceny rozpovídala o útisku původních obyvatel kontinentu.

Kmotr se stal kultovním nejenom v USA, ale po celém světě. Některé země odmítly tento mafiánský majstrštyk promítat kvůli glorizikaci zločinu a násilí. Na tomto listu zemí bylo také Československo.

KAM DÁL: Mučení Státní bezpečnosti. Některé metody byly horší než u nacistů

 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru