Co nabízí Hornbach zákazníkům, profesionálům a vlastním zaměstnancům?

Zobrazit fotogalerii (2)
31.03.2016 - 12:32   |  

Hobbymarket je stále celkem nový fenomén pro české kutily. Kam se tento obchodní formát vyvíjí? Má prostor na českém trhu? Vyplatí se v něm nakupovat? Kdo je vlastně cílovým zákazníkem? A kdo v Hornabachu pracuje? Na naše otázky odpovídal generální ředitel Hornbachu Jaroslav Paděra.

Kolik let musí být dobrý generální ředitel ve funkci? A jak dlouho Vy sám působíte v Hornbachu?

V Hornbachu působím od 1. srpna 1997, tedy okolo 19 let. Na tu první otázku neumím odpovědět. Nepřísluší mi, abych na to odpovídal.

Kolik lidí žije ve spádové oblasti?

Náš velký projektový market potřebuje 150 tisíc domácností v dojezdové vzdálenosti, aby mohl fungovat podle našich přísných ekonomických kritérií.

Čili, abyste vůbec mohli otevřít, potřebujete 150 tisíc domácností?

Abychom měli dostatečný potenciál zákazníků, kteří k nám vůbec mohou přijet.

Kdo všechno je váš zákazník?

Náš zákazník je projektový zákazník, tedy někdo, kdo se zápalem dělá velké věci (např. renovaci koupelny, stavbu terasy, zahradního jezírka, ale I stavbu domu). Jedná se samozřejmě jak o kutila, tak i o profesionálního řemeslníka. Velké markety nestavíme z nějakého megalomanského důvodu ale proto, aby v nich byly úplné sortimenty pro projekty, které chceme našim zákazníkům nabídnout. A to je v podstatě vše kolem domu, dílny a zahrady. Projektovým zákazníkem může být někdo, kdo vlastní byt, zahrádku, rodinný dům, chatu nebo profesionál, který poskytuje služby svým zákazníkům a nakupuje u nás elekroinstalaci, stavebniny atd. Například třeba Drive In stavebniny jsou konceptem, který je šitý na míru profesionálům. Můžete zde nakoupit velice pohodlně a rychle velká množství, která profesionálové potřebují. (Zákazník může zaplatit a přijet autem doslova až k regálu, kde naloží větší množství do auta. pozn. red.)

Znáte věkový průměr vašich zákazníků?

Je to široké spektrum. Souvisí to s dobou, kdy lidé nejvíce budují a tvoří, s jejich produktivním věkem. Ale i ti mladší nebo starší jsou našimi zákazníky.

Kolik kilometrů jsou vaši zákazníci ochotni dojíždět? Kdybychom vzali tu nejdelší vzdálenost, která jim ještě za cestu do Hornbachu stojí.

Není to pouze o vzdálenosti. Je to spíše otázka toho, kolik zákazníků, z jaké vzdálenosti a z jakého důvodu je ochotno dojíždět. Viděl bych to na třicet minut dojezdové vzdálenosti pro pravidelné nákupy. Na druhou stranu zákazníci cestují i z jiných důvodů, než je přímo nákup. Tím pádem mohou cestu využít i pro účel nákupu, protože zkrátka jedou kolem. Nebo dojíždějí do Prahy za prací i z větší vzdálenosti, než je třicet kilometrů.

Myslíte si, že se to ještě zvýší díky tomu, že jste otevřeli e-shop? Teď jste jediným hobby marketem, kde nejde jenom o rezervaci, kterou si zákazníci následně vyzvednou, ale jedná se i o dovoz přímo k zákazníkovi domů.

Dle našich aktuálních informací tomu tak je. Zákazník si může vybrat, jestli si zboží vyzvedne nebo si ho nechá poslat. Tím se ta vzdálenost určitě prodlouží, protože pro zákazníka se smaže handicap vzdálenosti a času.

Co všechno děláte pro profi zákazníky (zákazník, který je řemeslníkem, drobným živnostníkem nebo např. hodinovým manželem pozn. red.)?

Především je to v koncepci. Pro profi zákazníky máme jednoho partnera na marketu, který se věnuje pouze jim. Komunikuje s nimi, mohou mu posílat své požadavky. Poskytuje jim speciální servis v komunikaci, v přípravě zboží atd. Mají speciální informační pult v marketu, kde je osoba – tzv. profi poradce, která se jim věnuje. Mají vlastní pokladnu a poskytujeme jim řadu dalších služeb.

Jaké mají zaměstnanci možnosti vzdělávání? Musí projít různými školeními, než se stanou zaměstnanci Hornbachu. Když zaměstnanec nastoupí, jaké má další možnosti rozvoje?

Máme rozvojové programy, které jsou šité na míru prodeji. To znamená prodejní dovednosti, školení pro pokladní, pro příjem zboží, aby se lidé naučili to, co pro práci v marketu potřebují. Pak máme mezinárodní rozvojové programy pro vzdělávání nákupčích, jejich asistentů, pro vzdělávání zaměstnanců marketů, kteří chtějí být řediteli marketů. Všechno to jsou interní programy.

Když chce zaměstnanec postoupit na vyšší pozici, jaká je nutná jazyková vybavenost?

Stačí němčina. Ta je potřeba, protože jsme německou společností a interní komunikace probíhá mnohdy v němčině. Vzdělávání v němčině je v Hornbachu standardem. Pokud někdo chce, má možnost se učit ve firmě německy.

Chtěli byste prý posílit spolupráci se školami. Máte už vyhlédnuté konkrétní školy? Jakým  způsobem by taková spolupráce probíhala?

Momentálně nemáme vyhlédnuté žádné školy, nicméně toto téma právě teď řešíme. Hledáme, kde by byl potenciál pro spolupráci a získávání mladých lidí do Hornbachu.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru