Křížaly jsou skvělou pochoutkou a zásobárnou vitamínů

Křížaly sušte jen ze zralých a zdravých jablek, hodí se třeba i hrušky
 

Křížaly jsou ideálním večerním zobáním třeba k televizi, obsahují vlákninu, vitamíny, zasytí, ale nemají příliš mnoho kalorií. Pokud máte přebytek jablek, určitě si je nasušte, jsou pak zapakatel!

Nejenom jablka

Na křížaly nepotřebujete skoro nic, ale přitom chutnají skvěle. Křížaly můžete vyrobit z jablek, což je nejčastější, ale i z jiných druhů ovoce, jako jsou třeba hrušky, švestky, či meruňky, které ale budete sušit o něco déle. Křížaly by neměly být tvrdé, ale pružné a měkké, měly by jít celkem snadno zkousnout.

 

Kolik mají energie? 100 gramů křížal má 1260 kiloJoulů, což  je zhruba jako dva a půl rohlíku. A je jich pořádný kopec! Oproti rohlíkům navíc obsahují spoustu zdraví prospěšných látek, tráví se déle a na delší dobu tedy zasytí.

 

Slupku neloupat

Připravte si jablka, která dobře omyjte, ale neloupejte. Slupka jablka je velmi zdravá a obsahuje pektin, železo, fosfor, draslík, hořčík, vápník, vitamin C, karoten, nenasycené mastné kyseliny a vlákninu. Jablka zabvte kulatým vykrajovačem ohryzku, nebo je vykrojkte. Nakrájeteja na proužky, pokud je necháte trochu silnější, budou pěkně šťavňaté, což mají zejména děti rády. Křížaly namočte do roztoku vody s citrónovou šťávou, aby nezhnědly.

 

Se sušičkou jen osm hodin

Křížaly můžete pochopitelně sušit v sušičce, což výrazně zkrátí dobu sušení, takto máte hotové křížaly za zhruba osm hodin. Dále je můžete strčit na malý výkon do trouby, anebo dát na plechy a umístit na radiátory topení. Můžete je i nechat volně v místnosti, ale takto se doba sušení velmi prodlouží a hrozí, že se do křížal pustí plíseň nebo hniloba. Až budou křížaly dobře usušené, vložte je do dózy, kterou uzavřete, aby do ní nešel vzduch.

 

 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru