Podle čeho vybírat elektrokolo? Rozdílů je více, podívejte se na srovnání motorů

Elektrokolo si právem řeklo o své místo na slunci i v České republice. Už se za ním neohlížíme s údivem a pohrdáním, ale spíš přemýšlíme, jestli by se nám taky nevyplatilo. Elektrokola se vyvinula, ujedou daleko a mnohem lépe spolupracují než před pár lety. Tedy některá. Pojďme se podívat na základní kritéria výběru. 

06.05.2019 - 10:45  
Horská elektrokola zvládnou i složitější terén. Nicméně je třeba dobře vybrat, hlavně aby vyhovoval rám a součinnost motoru, jinak vás bude kolo "kopat". Na obrázku Achilles Rebel s motorem Comp
Zobrazit fotogalerii (10)

Na kole jezdíme do práce, na výlety, za zábavou. A právě účel předurčuje typ, který si nakonec vybereme. Je to stejné jako s autem. Někomu se hodí malé městské auto, někdo potřebuje pořádný kombík. Ale vraťme se zpět ke kolům.

S postupem času se vyvinuly kategorie kol, které mají své zastánce i odpůrce. Pravověrní cyklisté nedají dopustit na silniční speciál, který prožívá renezanci. Dá se pořídit od 20 tisíc do stovek tisíc, rámy jsou hliníkové či karbonové, kolo může vážit třeba jen 8 kilo. Zkrátka stroj pro zarputilé sportovce. Na druhé straně stojí městské kolo. Univerzál, který nás pohodlně doveze na kratší vzdálenosti, mívá nosič a neohýbáme si záda.

Výkon elektrokola se uvádí v několika parametrech:

- výkon ve Watech (W)
- točivý moment v Newtonmetrech (N/m)
- kapacita baterie v Ampérhodinách (Ah)
- skutečnou sílu reprezentuje točivý moment
- Bafang Max drive 250 W, točivý moment 80 N/m, baterie 13 Ah (468 Wh). Obvyklá cena kola 46 000 Kč
- Bosch Performance CX 250 W, točivý moment 75 N/m, baterie 13,4 Ah (482 Wh) Obvyklá cena kola 74 000 Kč
- Comp c18 baterie, točivý moment 80 N/m, baterie16 Ah (576 Wh), obvyklá cena kola 59 000 Kč
- pocitově je nejsilněší český comp, následuje bosch. Čínský bafang má největší prodlevu v přípomoci
- motory Comp jsou o kilogram lehčí než ostatní

Na výlety si vezmeme trekové kolo nebo horské kolo. Rozdíly mezi těmito kategoriemi se zmenšují s vývojem technologií, trekové kolo je subtilnější, lehčí a má užší a hladší pneumatiky; horské kolo by mělo více vydržet a bývá těžší. Dnešní materiály ale umožňují vyrobit lehké, ale pevné kolo a výrobci pneumatik přicházejí se vzorky s nízkým valivým odporem i terénních plášťů.

Stále ještě novou kategorií je elektrokolo, které se staví jak z horských, tak z městských kol. A zanedlouho přijde i silniční speciál.

Městské či horské elektrokolo?

Městské kolo může být i skládací a lépe se na něj nasedá. Na horském kole ovšem můžeme do města i do terénu a je o trochu univerzálnější. Takže prvním kritériem výběru je terén. Dalším kriteriem je dojezd, respektive kapacita baterie. Pokud budeme jezdit jen pár kilometrů do práce nebo na tenis, stačí deklarovaný dojezd třeba jen padesát km, jestli se ale chystáme na výlety, hledejme kolo s dojezdem nad sto kilometrů. Z naší zkušenosti víme, že když se uvádí devadesát kilometrů, více než šedesát neujedeme. A elektrokola jezdí snadno a rychle, takže osmdesátikilometrovou tůru zvládneme s úsměvem za pět hodin.

Inteligence elektrokola

Elektrokola se vyvíjejí stejně jako auta. Zlepšuje se mechanika a hlavně naprogramování. Když jsme loni testovali čínské kolo s motorem Bafang, byli jsme po pár desítkách kilometrů učení celkem spokojeni, motor pomáhal. Jenže až tak moc nespolupracoval, museli jsme se přizpůsobit motoru, ne on nám.

U motorů Bosch CX to bylo jiné, rychlá odezva na změnu režimu, motor nám přišel inteligentnější. Inu Bosch. Dnes mají tyto nejrozšířenější motory těžkého konkurenta v motorech Comp. Co se týká součinnosti, je zvykání na ovládání CompDrivu nejkratší. Další zásadní výhoda je velikost a váha motoru, český COMP je menší a lehčí při zachování dostatečného výkonu (viz rámeček). A neklade velký odpor při šlapání, když dojde baterie.  

Bez rámu není kola

Rám je základ kola. Pokud nesedí, bolí záda, kyčle, zbytečně se namáháme. Máme zkušenosti s rámy značek KTM, Appache, Giant a Easybike. První tři prošly bez výhrad, třetí má problematickou ergonometrii a kolo není při jízdě příliš stabilní, působí těžkopádně.

Tím se dostáváme k ceně kola, málokdo využije kvalitu silničního kola za 100 tisíc korun. Pokud si ovšem chceme užít výlet, je dobré věnovat rámu a mechanice kola dostatek pozornosti. Jinak to odneseme bolestmi a zbytečnou únavou z chybného posedu.

Dejte na pocit

Harry Potter zjistil, že si hůlka vybírá kouzelníka. S kolem to tak jednoduché není, je třeba ujet i desítky kilometrů, než zjistíme, co nám sedí. To platí o rámu, o výbavě a o nastavení motoru. Důležité je, jak kolo řadí, zda hladce a zda síla motoru neopotřebovává zbytečně součástky. V autě máte spojku, na elektrokole řadící senzor (gearsenzor), který při přehození sníží výkon motoru. Kolo sebou tolik necukne a hlavně tento systém šetří řazení.

Gear Senzor – pomoc při řazení
Pracuje jako spojka u auta. Tedy odpojuje nebo snižuje výkon motoru při řazení. Tím významně snižuje opotřebení součástek a komfort jízdy, kolo při řazení necukne. Většina kol na světě je vybavena gearsenzorem řady GS české výroby. Ta motor při řazení odpojí. Dnes existuje již druhá generace GSGI, která inteligentně tah motoru při řazení jen snižuje. Tuto verzi dodává česká značka COMP výhradně ke svým motorům. Což dělá kola s touto výbavou velmi atraktivními.

Řadící senzory jsou ze stejné „dílny“ jako motor Comp, mají český inženýring. Bosch používá trochu jiný, funkčně srovnatelný systém.

Zpět k pocitům, na kole se musí dobře sedět a musí „spolupracovat“. V našem testu vychází nejlépe Comp s českým nastavením a gearsenzorem. Jak do součinnosti, tak do poměru cena-výkon. Velkou roli ovšem hraje ergonometrie rámu.

Důležitý aspekt je životnost, ta je souvislá s kvalitou výbavy a s nastavením motoru. Zjednodušeně, kolo musí zabírat brzy a nesmí při řazení cukat. Že ztratí výkon, když nešlapeme, je v pořádku, je to kolo, ne moped. 

Na co si dát pozor

  • Hluk motoru. Některé levnější motory dost bzučí, máte pocit, že vás honí včely.
  • Servis. Zda lze motor či software opravit či individualizovat. Zde má opět výhodu český výrobce.
  • Výkon. „Točivý moment nám dává křídlaaa“, abychom parafrázovali reklamu na energetický nápoj. Ovšem, když je motor dobře naprogramován. Zde mívá Bafang rezervy.
  • Řazení. Má pomáhat dávkovat sílu a námahu. Je důležité, aby byl inteligentně nastavený motor a zapojený gear senzor. Nebojte se, to poznáte po prvních kilometrech.
  • Váha. Dobrá kola jsou kolem 18 kg + baterie. Dají se dát i na střechu auta.
  • Jak kolo jede bez motoru. Tedy jaký odpor klade motor, když dojde baterie. Opět je třeba vyzkoušet. Naše zkušenost staví na stejnou úroveň Bosch a Comp. 

Závěrečné shrnutí

Jezdili jsme na kolech tří cenových úrovní, testovali jsme jen horská, protože jsme je chtěli „potrápit“. Žádné kolo nepropadlo, ale rozdíly byly. Ne tolik v parametrech na papíře, ale spíš v pocitech a skutečných výkonech. Nechceme mluvit o značkách kol, tak jen o motorech. Na nejvyšší stupínek vystoupalo kolo s motorem Comp. Inteligentní přípomoc, největší síla, dobře naprogramované.

Motor Bosch Performance CX rozhodně nezklamal. Prohrál vlastně jen v kategorii cena/výkon. A je trochu těžší. Bafang jistě uspokojil, ale to je asi tak všechno.

Ano, dmeme se pýchou, že jsme našli český výrobek, který se právem prosadil ve světě a který nám dobře poslouží.