Jste ranní ptáče, nebo si rádi přispíte? Experti prozradili, co je lepší

"Ranní ptáčata" bývají šťastnější, dokazují to studie
  |   zajímavost

Pořekadlo "ranní ptáče dál doskáče" známe asi všichni. Je to ale pravda, nebo si ve skutečnosti můžeme v klidu přispat? Vědci porovnali výhody a nevýhody brzkého ranního vstávání a došli k jasnému závěru.

Asi všichni známe někoho, kdo si bez brzkého vstávání svůj život už ani nedokáže představit. Dále má asi každý z nás v životě také "noční sovu" neboli člověka, který je produktivní zejména v noci a ráno si rád přispí. Kdo z nich je na tom lépe?

Ranní ptáče

Lidé, kteří vstávají s prvními slunečními paprsky nebo dokonce ještě dříve, se nejlépe cítí ráno. Ranní ptáčata se nejen včasně probouzí, ale zpravidla také chodí brzy spát. Tito lidé mají nejvíce energie v ranních hodinách, nejméně poté odpoledne až večer.

Často nevydrží dlouho vzhůru, ani když se o to snaží.

Ranní ptáčata mají ty nejlepší předpoklady k tomu, aby se co možná nejlépe přizpůsobila klasickému pracovnímu rozvrhu. S ohledem na běžné pracovní či školní prostředí se tedy řada lidí shoduje na tom, že návyky ranních ptáčat jsou v mnoha ohledech lepší než návyky nočních sov.

Studie dokonce dokazují, že lidé, kteří vstávají brzy, ráno jsou ve většině případů šťastnější než ti, kteří chodí spát pozdě a rádi si přispí. To může mít hned několik důvodů, jedním z nich může být i lepší předpoklad pro bezproblémové začlenění se do společnosti, se kterým jim pomáhá jejich rozvržení dne.

Být ranní ptáče ale má své nevýhody

Dokonce i brzké ranní vstávání má hned několik nevýhod.

Lidé, kteří vstávají brzy ráno, totiž také musí chodit brzy spát, to může způsobit celou řadu problémů. Ranní ptáčata mohou mít mimo jiné problém i s navázáním nových sociálních vazeb.

Většina lidí se totiž vyráží seznamovat do barů či hospod až po práci nebo později večer, to už se ale ranní ptáčata ubírají ke spánku.

Noční sova

Tento typ lidí má nejvíce energie v noci, chodí spát pozdě a také později vstává. Noční sovy se po brzkém vstávání mohou cítit unaveně.

Být noční sovou je často na obtíž. Většina pracovních pozic je totiž strukturována od 9 hodin do 17. Noční sovy tak mohou mít problémy tento pracovní rozvrh dodržovat.

Výzkumy naznačují, že je u tohoto typu lidí mimo jiné také vyšší riziko vzniku psychických a metabolických poruch. Být noční sovou ale může celé řadě lidí vyhovovat, vždy záleží na okolnostech.

Zdroj: Healthline

KAM DÁL: Je snídaně nejdůležitější jídlo dne - nebo je to marketing?