Dočkají se v Týnci dopravního terminálu, který propojí autobusové i vlakové nádraží?

Nedávno opravené nádraží by se mělo stát součástí novéh dopravní terminálu
Zobrazit fotogalerii (9)
  |  

Nevzhledné autobusové a vlakové nádraží v Týnci nad Sázavou by se mohlo zanedlouho proměnit v moderní dopravní terminál. Radnice už delší čas připravuje stavbu terminálu, který by měl přispět ke zvýšení kultury cestování hromadnou dopravou, zlepšit plynulost automobilové přepravy a zvýšit bezpečnost chodců.

Výsledkem snahy po dokončení projektu bude propojení a rekonstrukce autobusového a vlakového nádraží. Součástí bude také pěší zóna pro turisty, kteří momentálně při výstupu z vlaku míří do centra po kolejích. Jedná se i o novém uspořádání nádraží. Mělo by tu vzniknout společné odbavovací stanoviště pro obě nádraží, upravené vlakové nástupiště, infocentrum i veřejné WC. To vše se zachováním historické hodnoty stávající budovy nádraží.

Jak šel čas: Když továrny, Jawa a Metaz před rokem 1990 každý všední den ve 14.30 opouštěly stovky zaměstnanců, velká část z nich mířila na nádraží. K vlakům a autobusům. Nádraží pro silniční vozidla v těch dobách sotva stačilo. Časem továrny propustily většinu zaměstnanců a zbyl právě jen předimenzovaný vyasfaltovaný plac.

Kdo si počká, ten se dočká

V Týnci nad Sázavou padla první zmínka o tomto projektu již před osmi lety, když tehdejší starosta Zdeněk Březina tuto vizi moderního cestování, odpovídajícího jedenadvacátému století, představil. Už tehdy však bylo jasné, že to bude běh na dlouhou trať. Od roku 2009 se průběžně jednalo s architekty, Českými drahami, Správou železniční a dopravní cesty i Středočeským krajem. A nebyla to jednání jednoduchá.

Cesta k terminálu je po letech vyjednávání nyní ve fázi, kdy město bude na stavbu žádat o dotaci. Týnečtí už několik roků, kdy se o terminálu hovoří a dělají se přípravné práce, čekali, zda se k jejich záměru naskytne vhodný dotační titul. Letos se konečně dočkali a chtějí využít výzvy z programu Integrované územní investice pražské metropolitní oblasti, aby obnovili nevzhledné nádraží a přeměnili jej v moderní dopravní terminál.

Zacíleno na domácí i turisty

"Tento projekt je pro město velmi důležitý. Chceme, aby se tu místní občané i turisté, kteří sem přijedou, cítili dobře. Máme zpracovanou veškerou dokumentaci a projekt, takže do konce prvního pololetí bychom měli podat žádost o dotaci," informoval starosta Týnce nad Sázavou Martin Kadrnožka s tím, že náklady na stavbu budou činit dvaatřicet milionů korun. Začít se stavbou nového terminálu by se, bude-li žádost úspěšná, mělo na jaře příštího roku.

V samotném řešení terminálu jsou navržena čtyři nástupní stání v podélném uspořádání. Výstupní hrana je situována do jižní části terminálu přímo k drážním plochám, a to kvůli minimalizaci přestupních vzdáleností. Zde je také umístěn nový objekt dopravního terminálu s odbavovací halou, čekárnou a sociálním zázemím pro cestující.

Zkrátka nepřijdou ani cyklisté

"Součástí projektu je i stavba nového chodníku od železničního přejezdu k dopravnímu terminálu," dodal týnecký starosta. V projektu je pamatováno i na cyklisty, kteří Posázavím často projíždějí. Bude tu celkem šest stojanů na kola a jeden uzamykatelný box až pro osm kol, tedy takzvané parkoviště B+R (bike+ride).

B+R je forma kombinované přepravy s návazností cyklistické dopravy na veřejnou hromadnou dopravu. Umožňuje se zejména budováním míst a zařízení k bezpečnému odkládání jízdních kol v blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů nebo zastávek veřejné dopravy. Je důležitým nástrojem podpory veřejné hromadné dopravy a integrovaných dopravních systémů.