Velorex: Dříve vysmívaný „hadrák“ pro invalidy, dnes unikátní veterán

Podívejme se za jednou českou automobilovou legendou, Velorexem, který byl určen zprvu jen invalidům. Dnes je originální vozítko unikátem, kterým se chlubí výstřední sběratelé a romantici. Dříve narození kdysi nad Velorexem krčili nos. Dnes se při jeho spatření nostalgicky usmívají. Vozítko bylo dílem konstruktérů bratří Stránských, Mojmíra a Františka. Františkovi se stal Velorex osudným, v roce 1954 v něm zahynul.

18.02.2017 - 11:30   |  
Zobrazit fotogalerii (7)

Kdo by ho neznal, třeba jen z filmu, v němž Dalibor Vrána jako falešný vrchní předjíždí na plné čáře autobus. Hadrák, hadraplán, motor v pytli, pádící stan. To jsou jen některé z přezdívek dnes už historického tříkolového vozítka vyráběného v padesátých a šedesátých letech minulého století pod názvem Velorex. Dnes už jej na silnici téměř neuvidíte, a kdybyste jej chtěli koupit, sáhnete pořádně hluboko do kapsy. Sto tisíc korun za plátěného krasavce je zcela běžná taxa.

Dříve Oskar, Velorex až později
Na šest desítek těchto koženkou potažených krasavců každoročně přijíždí do Bukovan Na Benešovsku. Fandové těchto originálních veteránů se tu sešli celkem patnáctkrát na tradičním Ortotraxním srazu Velorexů. Bukovanský sraz každoročně uzavírá nejrůznějších setkání příznivců těchto unikátních dvoutaktů.

"Jsou tu majitelé Velorexů z celé republiky. Většina z nich je mladší než jejich Oskar. To je původní označení podle pracovního označení „káry na ose“, pod kterým se Velorexy dříve vyráběly. Nechybějí tu ani účastníci ze zahraničí. Ten nejvzdálenější přijel až z Maďarska," informoval v areálu výletní sokolské restaurace Stodola v Bukovanech, kde nacházejí velorexáci zázemí pro svá setkání, pořadatel srazu Tomáš Jaroň.

To už měly plátěné tříkolky a jejich osádky za sebou vyřazovací boje zhruba stokilometrové jízdy po silnicích Týnecka a Benešovska. Při nich museli splnit požadované limity a projet v daném čase řadou kontrolních stanovišť.

Tříkolová rarita
Druhý den obvykle čeká nadšence ranní prohlídka strojů a vyhodnocení výsledků jízdy z předchozího dne. Hned poté se Velorexy seřadí do kolony, aby vyrazily do muzea motocyklů v nedalekých Netvořicích. Mezi účastníky spanilé jízdy samozřejmě nechybí ani zakladatel Velorex Teamu Praha Tomáš Jaroň.

Pod kopcem ukrytý areál v Bukovanech je pro tato malá vozítka ideální a jejich majitelé jsou tu spokojení. Proto se tu určitě příští rok sejdou, už pojedenácté. V depu strojů stojí vyrovnané tříkolky, které jsou jen o málo větší než dětský kočárek. Mezi nimi lze spatřit i opravdové rarity, jako je "korbička" z šedesátých let minulého století, kterých bylo vyrobeno asi jen patnáct kusů. Je tu i další kousek vyrobený hned v roce 1953.

Vůbec nikdo z přítomných majitelů hadráků však nemá tušení, kolik těchto tříkolek se v současnosti na českých silnicích pohybuje a kolik jich ještě ukrývají půdy nebo stodoly. Podle údajů některých jezdí už asi jen sedm stovek z původně osmnácti tisíc těchto plátěných krasavců, původně určených pouze invalidům.

Romantici a dobrodruzi
Majitelé tříkolek s objemem 250 nebo 350 kubíků říkají, že na hlavních tazích a dálnicích je s jejich stroji nejspíš neuvidíte. Oblíbili si méně frekventované silnice, kde svou cestovní rychlostí kolem osmdesátky nejsou brzdou provozu a kde také tolik nefouká. Vítr s poryvy je asi největším nepřítelem majitelů Velorexů.

Fandové hadráků jsou nejen motoristé, ale tak trochu i romantici a dobrodruzi. Jak jinak si vysvětlit jejich toulání po Evropě, šplhání k alpským velikánům či expedice do Afriky nebo za polární kruh. „Vyjeli jsme v tříčlenné expedici přes Rakousko do Itálie a pak trajektem do Tunisu. Najeli jsme za tři týdny tisíce kilometrů v tvrdých podmínkách.

"Přesto nejhorší závadou, co nás potkala, bylo píchlé zadní kolo a několikrát jsme museli čistit karburátor, protože byl zanesený pískem," podělil se o zážitky Miroslav Mondry, který na sraz dorazil z podle něho nedalekých Karlových Varů. Předseda karlovarských velorexářů se však jen s Afrikou nespokojí a za tři roky by chtěl vyrazit s expedičním týmem hadraplánů na Aljašku.