70 % cestujících zjistí změnu jízdního řádu až na zastávce

O zásadní změně, která se týká linek 244 a 172 do Velké Chuchle, se prý cestující dozvěděli na poslední chvíli.
Zobrazit fotogalerii (5)
  |  

Takový výsledek vyplynul z ankety pořádanou společností ROPID. Třetina lidí se také o změnách v jízdních řádech dozvídá pozdě. O informace prostřednictvím emailu nebo mobilní aplikace přitom nestojí každý.

Více než 70 % cestujících se informuje až na zastávce

Zní to neuvěřitelně ale v době internetu stále 72,9 % cestující spoléhá na informace na zastávkách hromadné dopravy. Potom se nelze divit následujícím situacím. "Velmi mě zklamalo, že o změnách na linkách 244 a 172 do Velké Chuchle jsem se dozvěděl nejen já, ale všichni obyvatelé této městské části až 28. prosince 2015, tedy 4 pracovní dny před zahájením platnosti této změny," říká cestující Tomáš Hromádka. (Problém s dopravou ve Velké Chuchli je komplikovanější. Podrobněji jsme o něm psali ve článku Velká Chuchle nesouhlasí se změnou trasy autobusů.)

26,7 % cestujících se informuje ve vyhledávačích dopravy. "Na spojení se vždy podívám na stránkách idos.cz," říká Saša, která ze Suchdola často vyjíždí za rodinou do jižních Čech. "Idos.cz má výhodu nejen v tom, že najde nejrychlejší spojení, ale často informuje i o zpoždění vlaku." Právě po informacích o aktuální poloze vlaku/autobusu, ze které je možné vyčíst i případné zpoždění, volají i další cestující na facebookové stránce Pražské integrované dopravy

17,9 % cestujících sleduje DPP nebo ROPID. 15 % cestujících upozorní na změnu přátelé nebo rodina a 10,8 % se informace dozvídá v televizi nebo rádiu.

O zasílání novinek má zájem 50 % lidí

O změně jízdního řádu se na své trase zavčasu dozví nadpoloviční většina cestujících. Odpověď "ano, vždy" uvedlo 27 % cestujících a dalších 36 % se o změně dozví většinou včas. Více než třetina cestujících ale není informovaná dostatečně. 21 % z nich se o změně většinou nedozví včas a 16 % dokonce uvedlo, že změnu zjistí vždycky pozdě.

Co se týče možnosti nechat si zasílat výluky emailem, rozdělili se respondenti přesně na dvě poloviny. Mobilní aplikaci by určitě využilo 32 % cestujících, dalších 10 % uvedlo, že možná ano. Větší zájem o tyto možnosti projevili mladí lidé. Z ankety dále vyplynulo, že polovina lidí si zjišťuje spojení předtím, než vyrazí na zastávku. 70 % z nich využívá vyhledávač spojení, 30 % má jízdní řády vytištěné.

ROPID v rámci průzkumu oslovil 250 náhodných cestujících, přičemž se většinou jednalo o pravidelné uživatele hromadné dopravy. Výsledky hodnotí kladně, přesto autoři výzkumu připouštějí, že zde existuje prostor pro zlepšení. Ten by chtěli vyplnit právě lepším zapojením webu a mobilních aplikací. Na tyto novinky se můžeme těšit už v roce 2016.