Česko jako ráj sexistů. Největší prasátečka už mají ceny rozdané, ale perverzní reklama straší dál

Vítězem se stává...
Zobrazit fotogalerii (6)
 

Obnažená žena jako objekt reklamy u silnice. V České republice je tento úkaz k vidění stejně často jako vysazené aleje stromů podél cest. Jednou se snaží bujné poprsí nalákat na autoservis a podruhé třeba na vinárnu. Pořádek a osvětu v tomto reklamním odpadu dělá každoroční cena “Sexistické prasátečko”.

Češi jsou proslulí svým ostrovtipem. V těžkých dobách si vždy pomáhali udržet nadhled humorem. Ať už tomu tak bylo za druhé světové války, když nám byla odepřena možnost boje, nebo podvratně za minulého režimu, když člověk musel jít poslušně s davem.

Dnes je situace jiná a svoboda slova dává šanci do veřejného prostoru vypustit vtip kohokoli z nás. Většinou se však jedná o velmi smutné pokusy, které spíš než pobaví, tak urazí svým nevkusem a urážlivým sexistickým podtextem. Spoléhat na to, že jsou všichni Češi vtipní, se holt ne vždy vyplatí.

Kde jsou hranice?

V některých případech se autor reklamy se svým “humorem” dostává až tak daleko, že lze opravdu jen nevěřícně kroutit hlavou. V shluku neuvěřitelných propagačních materiálů dělá pořádek už devět let občanské sdružení NESEHNUTÍ.

Každoročně vypouštějí do světa výběr těch největších extrémů, které zaplavují veřejný prostor a internet. Absurdita zde nenachází konce a je až s podivem, kam jsou někteří tvůrci ochotni zajít. Místo smíchu vítězí stud, alespoň tak by to mělo být ve zdravé společnosti.

“Dej si mě!” říká reklama na mléčný výrobek, ve které žena s flirtovným výrazem a sporným oděvem drží sklenku mléka. “Kdo jednou zkusí, nechce už jinak.” je titulek billboardu věnovaný půjčovně automobilů. Na obrázku však nenajdete automobil, ale mladou dívku s výstřihem.

Některé firmy hold nenacházejí soudnost, když v rámci sexistických dvojsmyslů útočí na ty nejnižší pudy. V České reklamě dominuje ženské tělo, které se bez souvislosti stává pouhým pokusem o dvojsmyslný žert.

Letošní vítězové

Smysl soutěže “Sexistické prasátečko” tkví v tom upozornit na přítomné stereotypy. Žena jako sexuální objekt nebo zjednodušení jejího postavení maximálně na dobrou hospodyňku se nesmí stávat standardem veřejného prostoru. Stejně tak muž není pouze tvor, který staví domy nebo má vysvalované tělo.

V letošním výběrů tak nechybí náborová fotografie městských policistů nebo reklama na vinárnu, kdy několik deci červeného stéká do sklenky z obnaženého prsu. Najdeme zde však i jiné marné pokusy o vtip, které už jsou za hranou dobrého vkusu.

Dvě ženská pozadí na zadních dveřích dodávky jsou doplněné sloganem “Nalož co se do mě vejde”. Ani na muže jako objekt “vtipu” letošní ceny nezapomněly. Ponožky, které padnou na každou nohu, se v propagační fotografii objevují na nohou u židle, buldočka a pánského přirození.

Ve výčtu neoriginálních nápadu nemůže chybět spojení sloganu “Mega veeelkéé slevy” a fotografie ženy a bohatého výstřihu.

Základní slušnost

V propagačních materiálech se scházejí hned dva zásadní nešvary. Bagatelizovat sexismus je pouze známka nevyzrálé společnosti, kde chybí základní úroveň slušnosti. Kritika podobných úletů nemá nic společného s aktivismem nebo feminismem. Jde pouze o zcela logickou reakci na reklamy, které nejenom uráží svým obsahem, ale také ničí veřejný prostor svým vizuálním zpracováním.

Stačí se podívat o několik desítek let zpět, kdy obchodům vévodily graficky kvalitně zpracované propagační materiály, které si nepomáhaly obnaženou dívkou, která zákazníka láká laciným dvojsmyslem. Iniciativa jako Sexistické prasátečko nám pomáhá si podobně zpátečnické a buranské způsoby připomenout, aby v budoucnosti definitivně zmizely z očí. 

Trestným činem ku prospěchu. Squatting přichází o Kliniku. Více čtěte zde

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru