Rozmarýn je kouzelná bylinka: Na paměť, migrénu i do kuchyně k masu a zelenině

Rozmarýn je bylinka užitečná pro zdraví a v kuchyni
  |  

Nenápadná rostlinka pocházející z hornatých oblastí Středozemního moře by neměla chybět v žádné domácnosti. Dokáže totiž zavonět v kuchyni, ozvláštnit jídlo, ale hlavně vylepšit naše zdraví. V lidové medicíně se lístky rozmarýnu používají už celá staletí. Mimo jiné je rozmarýn vynikající na zlepšení paměti.

Jednou z řady látek nacházejících se v rozmarýnu je kyselina karnosolová, která dokáže v mozku zastavovat poškození buněk. Kromě toho zabraňuje degradaci i ostatních buněk v těle. Týká se to hlavně DNA v důsledku vlivu volných radikálů, které jej poškozují. Tato látka má ochranný účinek zvláště na acetylcholin, který je známý tím, že povzbuzuje činnost mozkových buněk, jež jsou pak schopny komunikovat mezi sebou navzájem.

Na to, aby se účinky rozmarýnu projevily, stačí i velmi malé množství kyseliny karnosolové. Dokonce tak málo, že její aktivní hladiny je dosaženo již samotným přivoněním k rozmarýnu. Odhaduje se, že takovým pravidelným každodenním přičicháváním si dokážete zvýšit kapacitu paměti o 60 až 75 % ve srovnání s ostatními lidmi.

Vliv rozmarýnu na paměť ověřila vědecká studie
Další látkou v rozmarýnu s účinkem na paměť je podle studií cineol 1,8. Vědci zkoumající pokroky v psychofarmakologii zjistili, že cineol 1,8 má blahodárné účinky na mozek a na zlepšení paměťových schopností. Během výzkumu vystavili dvacet účastníků studie různým hladinám rozmarýnové vůně a následně jim vzali vzorky krve na rozbor, aby zjistili, kolik absorbovali cineolu 1,8.

Následně měli účastníci výzkumu udělat několik druhů testů na rychlost, přesnost a náladu s cílem zjistit, zda rozmarýn měl na ně nějaký vliv. Výsledkem bylo, že čím je hladina látky v krvi vyšší, tím jsou pozitivní účinky rozmarýnu zřetelnější. Vědci u prověřovaných lidí naměřili vyšší rychlost při plnění zadaných úloh a dokonalejší přesnost. Vliv na náladu byl ale o něco menší.

Nejen na paměť, ale i na trávení nebo migrény
Pozitivní účinky rozmarýnu na paměť byly známé už ve starověku. Studenti v antickém Řecku si během studií, nebo když se připravovali na zkoušky, do okolí hlavy často umisťovali výhonky rozmarýnu. Historie vlivu rozmarýnu na podporu mozku tak sahá přes 2 500 let do minulosti. Dokonce i v současné medicíně je tato rostlinka velmi populární. Používá se také k potlačení bolesti hlavy, při migrénách, na trávicí problémy, proti nadýmání, na svědění pokožky či pro uklidnění svalů.

Při grilování snítka rozmarýnu dodá stejku chuť divočiny

Rozmarýn jako zvýrazňovač chuti v kuchyni
Nesmíme zapomenout na kuchyňské užití rozmarýnu. Rostlina má velice silnou aromatickou chuť, proto je třeba dávat opravdu pozor při dávkování. Přidává se k masu, hlavně k telecímu, skopovému, králičímu i drůbežímu, protože mu dodá chuť zvěřiny. Opékanému masu na rožni dodá slabě uzenou příchuť. Přidává se také k zelenině smažené na olivovém oleji. Je dobrý s baklažánem, cibulí, rajčaty, pastiňákem, se zelím, s čočkou, houbami, s vejci nebo rybami.

Je také dobrý v ovocných nápojích.

 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru