Kdy vyměnit letní pneumatiky za zimní?

Zimní pneumatika obecně zkracuje brzdnou dráhu. Při testu, kdy automobily vyjížděly zatáčku, vůz na zimních pneumatikách jako jediný nevyjel z pravého jízdního pruhu. Auta s letními pneumatikami a univerzály se ve svém pruhu neudržela.
 

Brzdná dráha se při použití zimních pneumatik může zkrátit i o více než 10 metrů. A jak si v porovnání s letními a zimními gumami stojí univerzály, na kterých můžete jezdit celoročně?

Praktické informace zazněly na tiskové konferenci z úst Ing. Martina Faráře z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Hlídejte si průměrnou denní teplotu

Kdo ještě nepřezul letní gumy na zimní, jistě se na to v dohledné době chystá. Kdy je vhodná doma pneumatiky vyměnit? „Ideální podmínky pro to, kdy vyměnit letní pneumatiky za zimní nastávají, když denní teplota v průměru klesne pod 7 stupňů Celsia,“ říká Martin Farář.

Kromě zimních a letních gum existují ještě univerzální pneumatiky, na nichž je možné jezdit celoročně. Vyplatí se řidičům spoléhat se na tyto univerzály?„V konečném součtu na těchto pneumatikách jezdí celoročně, takže je ojedou stejně rychle, jako kdyby měli dvě sady, které jsou speciálně pro léto a speciálně pro zimu a každá je potom lepší než ta univerzální pneumatika.“

Proč je tak důležitá zimní pneumatika v tomto ročním období?

  • obecně zkracuje brzdnou dráhu
  • zajišťuje určitou stabilitu nejen na rovině, ale i v zatáčkách

Při porovnání brzdné dráhy

  • jízdě na sněhu při 50 km/h zkracujeme brzdnou dráhu za použití zimních pneumatik o 8 metrů
  • na zledovatělém povrchu při rychlosti 30 km/h se prodlužuje brzdná dráha letní pneumatiky oproti té zimní o 11 metrů
  • jako příklady byly záměrně zvoleny nejvyšší povolená rychlost v obci a rychlosti obvyklá například v okolí škol

Dezén. Větší hloubka, větší jistota

A jak souvisí brzdná dráha s hloubkou dezénu, který musí být u zimní pneumatiky minimálně 4 milimetry? „Nová zimní pneumatika má hloubku dezénu, řekněme, 8 milimetrů. Pakliže takovou pneumatiku sjedu na 6 mm, prodlužuje se tím brzdná dráha zhruba o 40 %. Ve chvíli, kdy jsme na 4 mm, prodlužuje se brzdná dráha dokonce až o 70 % oproti těm původním 8 milimetrům na zimní pneumatice.“

Martin Farář se s námi podělil i o informace o tom, jak si správně seřídit světla a nové kampani "Vidět a být viděn", která je právě na řádné osvětlení vozu zaměřena. Pokračování čekejte v nejbližších dnech!

Čtěte také:


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru