Nejvíce mrtvých na silnicích bylo loni ve středních Čechách

Středočeši rovněž často bourali pod vlivem alkoholu. V celkovém počtu nehod předběhla Středočeský kraj jen Praha.

 

08.01.2016 - 13:46  
Policie bude i nadále pokračovat v preventivních akcích zaměřených na bezpečnost silničního provozu. Dopravní inženýři rovněž zkoumají nebezpečné úseky silnic, kde dochází ke smrtelným nehodám. Na základě jejich podnětů bylo loni opraveno 8 872 závad.

Z 92 067 dopravních nehod za rok 2015 se jich 21 462 odehrálo v Praze a 12 463 ve Středočeském kraji. Na středočeských silnicích přišlo za loňský rok o život 102 osob, zatímco v Praze "jen" 25. Ve středních Čechách zemřelo oproti roku 2014 o 14 osob méně, přesto je počet smrťáků výrazně vyšší než jinde v republice. 


Více opilých řidičů jezdilo jen na Moravě

Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha výrazně častěji bourali nezkušení řidiči. "Téměř 25 % nehod zaviní řidiči s krátkou praxí," uvedl Lerch v rámci tiskové konference na policejním prezidiu v Praze. "Podobné číslo je bohužel i u nehod s nejzávažnějšími následky."

Z 12 463 nehod, které se odehrály ve Středočeském kraji, jich 507 zavinili řidiči pod vlivem alkoholu. Více alkoholem opojených řidičů havarovalo už jen v Moravskoslezském kraji, kde se odehrálo 527 takovýchto nehod.

 

Klima, nevěnování se řízení a sebevražední chodci

Podle 1. náměstka policejního prezidenta Martina Vondráška bude Policie ČR i nadále pokračovat v úspěšných kampaních, jakými byli například celorepubliková dopravní akce TISPOL, Zebra se za tebe nerozhlédne zaměřená na bezpečnost dětí nebo nedávná kampaň aktuální pro zimní období Vidíme se?.

"Dopravní nehodovost výrazně ovlivnily i klimatické podmínky," říká Tomáš Lerch.  "Slunné a teplé počasí se podepsalo na počtu dopravních nehod, kdy vlivem únavy, stresu, možná i oslnění sluncem docházelo k závažným dopravním nehodám." K tragickým nehodám podle něj docházelo rovněž v místech uzavírek komunikací, kde se tvořily dlouhé kolony. S tím souvisí i stálé silnější provoz na českých silnicích.

"Evergreenem našich největších prohřešků je nevěnování se řízení," upozornil Lerch. "Je to fenomén poslední doby, kdy spousta řidičů usedá za volant, aniž by si uvědomovali, že to hlavní, co v tu chvíli musí dělat, je bezpečně řídit motorové vozidlo."  Řidiči kvůli tomu často havarovali např. do stromu. Nikoliv neobvyklé byly případy, kdy řidič na rovném úseku silnice z ničeho nic přejel do protisměru a boural. O podobné nehodě, která se odehrála na Berounsku, jsme nedávno informovali. Pravděpodobně se s ní pojila i vůbec nejčastější příčina dopravních nehod, kdy řidič nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky. (Více ve článku Řidiči na Berounsku přeráželi a vyvraceli stromy.)

Dopravní nehody nejčastěji zavinili samotní řidiči. Často však byli viníky dopravních nehod i chodci a cyklisti. "V létě jsme zaznamenali několik případů, kdy chodec pod vlivem alkoholu ležel na pozemní komunikaci," doplňuje ředitel dopravní policie. "Samozřejmě takový střet bývá pro tohoto účastníka silničního provozu velmi fatální." (O tom, že někdy vše dobře dopadne zase svědčí případ opilce v Kladně, kterému pomohli z vozovky všímaví strážníci.) Cyklisté zase často dopláceli na to, že si zkrátka nevzali helmu nebo vyrazili na silnici pod vlivem alkoholu. Pro chodce byl nejkritičtější konec roku a snížená viditelnost na silnicích. Cyklisté zase nejvíce umírali v letních měsících.

 

Klíčová slova: