Obchvat kolem Králova Dvora a Berouna: Realita, nebo bláznivá vize z oblasti sci-fi?

  |  

Odvést těžkou kamionovou dopravu z Berouna a Králova Dvora. To je hlavní vize plánovaného obchvatu těchto dvou sousedících měst. Do jaké míry je to však opravdu reálné a jakou roli v tom hraje předvolební boj? A není to takhle náhodou jen teoretické tlachání a pokus uchlácholit obyvatele?

Středočeský kraj, Beroun i Králův Dvůr hovoří o nutnosti vytvořit páteřní komunikaci už od devadesátých let. Jenže jak už to tak u podobných projektů bývá, slova se jen těžko přetavovala v činy. Teď se však zdá, že se blýská na lepší časy. Nebude to procházka růžovou zahradou, ale běh na pořádně dlouhou trať se stále ještě nejistým výsledkem.

Budiž však všem zúčastněným přičteno k dobru, že se tentokrát nejspíš opravdu snaží. Nejaktivnější jsou v tomto ohledu v Králově Dvoře. Není se co divit, jejich město denně atakují tisíce aut včetně kamionů. "Projekt je rozdělen do několika etap. Teď má smysl se bavit o té první, která vede od sjezdu v Králově Dvoře k novému mostu. Pozemky jsou ve vlastnictví města a snažíme se získat stavební povolení," potvrdil starosta Králova Dvora Petr Vychodil. 

Dobře si uvědomuje, že jakákoli podobná pomoc bude obrovskou úlevou. Byť se samozřejmě nemůže jen tak mávnout kouzelným proutkem a mít hned postaveny kilometry nové silnice. "Je to tak náročný projekt, že bude na našich následovnících, aby ho dokončili. Ale my určitě musíme alespoň začít."

Nutná je spolupráce s Berounem. Tam se zatím žádný zádrhel neobjevil a radnice obchvat také podporuje. "Děláme jednotlivé kroky, které jsou součástí komplexu. Pro nás je prioritní úsek Beroun-centrum do Králového Dvora. Cílem je odvést těžkou nákladní dopravu směřující do oblasti Králova Dvora tak, aby nemusela jezdit přes obytnou zónu," má jasno starosta Berouna Ivan Kůs.

Celý jižní obchvat by měl stát zhruba miliardu korun. Zmíněná první etapa by mohla být na světě kolem roku 2020, možná o rok později. Obě města jsou také ve shodě s vedením Středočeského kraje. "Beroun zažívá kolaps, ve špičkách i o víkendech. Jedna průjezdní komunikace nestačí, je třeba ještě jedna paralelní, která centru uleví," přikyvoval už dříve hejtman kraje Miloš Petera. 

Ideální varianta obchvatu by měla vypadat tak, že povede z exitu u Králova Dvora po pravém břehu Litavky kolem Maxitu k čerpací stanici, odtud přes kruhovou křižovatku vybudovanou v rámci přesunu autobusového nádraží dál na východ a u železničního mostu přes nové přemostění Berounky na Závodí, odtud k nemocnici, podél ní nahoru až do lokality U Zabitého.

Jestli se tak ale opravdu stane a celý projekt se podaří v nějakém rozumném horizontu dovést do úspěšného konce, to je zatím ve hvězdách. Beroun i Králův Dvůr se však jistě modlí, aby se uskutečnila stavba alespoň první etapy. Jak se říká, je třeba jít zápas od zápasu. A když se přidá štěstíčko a dá se do toho trošku srdíčka, snad se to může i povést. 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru