Rozbité silnice, chybějící okruh kolem Prahy. Změní se to po volbách?

Dostavba Pražského okruhu, tolik skloňované silnice 511, stojí. Silnice v dezolátním stavu, které se neopravují, ale jen slepují. Středočeský kraj má bezkonkurenčně nejhorší komunikace v republice. To a mnohem víc se řešilo na tiskové konferenci ODS.

14.09.2016 - 10:20  
Kdy bude dokončen Pražský okruh, je ve hvězdách

Středočeši, kteří každý den jezdí autem po Středočeském kraji, nepochybují, že úrovní dopravy a stavem silnic patří kraj k vůbec nejhorším oblastem v republice. Situace se zde dlouhodobě neřeší, a tak na řidiče čekají silnice plné výmolů a asfaltových záplat či desítky mostů v kritickém stavu.

Co vás nejvíce trápí? Jsou to děravé silnice, mosty v dezolátním stavu, nedostavěný Pražský okruh, kde se nyní tolik diskutuje silnice 511 a parkovací zóny! Takzvané modré zóny už jsou skoro všude, ovšem skoro nikde nejsou parkoviště P+R!
Co řeší v Měšicích? Tady nikdo neví, kdy se zdejší most, případně některá jeho část sesype na chodce nebo železnici. Vede pod ním jak chodník, tak koleje. Zatím to vypadá, že by peníze dostat mohli. Realizace ale může trvat ještě roky! V Měšicích se dočkají mostu za 69 milionů Ještě větší průšvih teď mají v Davli! Davli čekají krušné měsíce! Oprava silnice 102 a zavřený most město paralyzují

ČtiDoma.cz například upozornilo na problém v obci Měšice. Zdejší most, který navíc vede nad železniční tratí, je v tak špatném technickém stavu, že se jen všichni obávají nějakého neštěstí. Měšický most však je jen kapkou v moři problémů, kterých je středočeská doprava plná. Dle vyjádření ODS vláda ČSSD a KSČM za posledních osm let nedokázala nic změnit. Krajské investice do dopravní infrastruktury jsou výrazně menší než před nástupem současného krajské koalice a hejtman Miloš Petera opakovaně ukazuje svoji neschopnost. Problémy neřeší, a když už o nějakém řešení mluví, je to většinou pět minut po dvanácté.

"Namísto toho, aby vedení kraje pod vládou sociálních demokratů a komunistů situaci řešilo, výrazně snižovalo rozpočtové prostředky, které kraj na rozvoj dopravní infrastruktury vydává. Silnice a mosty se neopravují, a když, tak naprosto nesystematicky a nahodile. Podobný stav bohužel přetrvává i v případě obchvatů měst a obcí," tvrdí kandidát na hejtmana Středočeského kraje Martin Kupka.
 

Dostavba Pražského okruhu
S dopravou ve Středočeském kraji bezprostředně souvisí i dostavba Pražského okruhu a dálnic D3, D4 a D6. Podle ODS kraj naprosto selhal ve své roli a nevyjednal s ministry dopravy dostavbu těchto naprosto klíčových dopravních uzlů v co nejrychlejším čase.

ODS se na čtvrteční tiskové konferenci vyjádřila i k absenci P+R parkovišť v okrajových částech Prahy. Ty nabyly na důležitosti zejména po zavedení modrých parkovacích zón na Praze 5 a 6, protože Středočeši dojíždějící do hlavního města za prací rázem mají velké problémy s parkovaním. Navíc se zóny budou i nadále rozšiřovat, Praha 8 je uvede do provozu v říjnu letošního roku, o jejich vzniku vyjednává i Praha 4 a 9. A přestože se o jejich zprovoznění debatuje již pěknou řádku let, parkoviště P+R nejsou v podstatě nikde. A co na tuto problematiku říká veřejnost? "Myslím, že modré zóny nic nepřinesou, pro nás jsou to peníze za parkovací místo, které ve finále nemáme jisté. Nemáme jisté ani to, jestli auto ráno najdeme před domem. Myslím, že parkoviště P+R by pomohla. Nevím ale, kde by se taková dala na našem sídlišti vybudovat,“ říká Martin Lukač z pražských Kobylis.

Parkoviště typu P+R (park + ride) "zaparkuj a jeď" bývají umístěná v blízkosti městské hromadné dopravy, aby lidé přijíždějící do hlavního města mohli přesednout na autobusy či přímo na metro. V současné době P+R, která se nacházejí u stanic metra, najdete na Černém Mostě, v Depu Hostivař, Holešovicích, Chodově, Ládví, Letňanech, Nových Butovicích, Opatově, Radotíně, Rajské zahradě, Skalce, Zličíně. U vlakového spojení se nachází parkoviště v Běchovicích a Radotíně.

ODS chce tuto situaci řešit a plánuje v případě účasti v příští krajské vládě navýšit finanční prostředky pro opravu silnic, mostů a výstavbu obchvatů na více než 1,5 miliardy korun ročně. To je částka, která se alespoň vyrovná objemu prostředků, které kraj investoval do podobných projektů v době, kdy ve Středočeském kraji občanští demokraté vládli.  

Na opravy silnic plánuje ODS využít nejen krajských peněz, ale i prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury ( SFDI) a Evropské unie, které jsou poskytovány v rámci operačních programů (IROP). Silnice II. a III. třídy by podle ODS měly být opravovány systematicky a komplexně. Nesmí již docházet k tomu, aby se pouze nahodile "látaly díry", jako tomu bylo v posledních osmi letech za vlád ČSSD a KSČM.

                                                                    Chybějící 511

Silnice 511 je investiční záměr, se kterým Ministerstvo dopravy počítá už od roku 2009. Měla stát zhruba 17,2 miliardy korun. Aktualizovaný rozpočet z roku 2013 vidí náklady nižší, hovoří o zhruba 14,6 miliardách korun (stavební náklady za zhruba 11,9 miliardy a výkupy pozemků asi za 2,5 miliardy korun).

ODS plánuje intenzivní jednání s Ministerstvem dopravy, které nepochopitelně vyřadilo ze seznamu prioritních dopravních staveb dostavbu východní části pražského okruhu mezi D1 a D11. Silnice 511 je pořádný kostlivec ve skříni už pěknou řádku let.

Premiér Sobotka sice uvedl, že udělá všechno pro to, aby se obchvat začal stavět nejpozději do tří let. Tuto snahu premiéra občanští demokraté podporují, nicméně jako předseda vlády podle nich před několika měsíci zaspal, když dopustil vyřazení dostavby Pražského okruhu z priorit. Nyní je potřeba zpracovávat zcela nový posudek vlivu na životní prostředí (EIA), což celý proces značně protáhne.

A na čem by kraj podle mínění ODS měl v oblasti dopravy ještě zapracovat? Je to hlavně dostavba dálnic D3, D4 a D6. Stejně jako Pražský okruh jsou v gesci Ministerstva dopravy, s tím by měl kraj podle ODS více vyjednávat, aby došlo k posunu v realizaci stavby. ODS bude dále podporovat zkapacitnění silnice I/3 a podpůrných staveb do doby realizace dálnice D3, aby především v okolí Benešova nebo kolem České Sibiře doprava nekolabovala jako dnes. "Stejně tak urychlíme přípravu propojení dálnic D7 a D8," zapřísahá se Kupka.

Ve čtvrtek byl zároveň současný hejtman Miloš Petera (ČSSD) starosty obcí dotčených výstavbou silnice 511 pověřen, aby je zastupoval v pracovní skupině k dostavbě Pražského okruhu. "Přítomné starosty jsem informoval, že krajský úřad je připraven i na variantu, že by se Praha chystala zákaz vjezdu kamionů realizovat. Jejich záměr bychom jako účastník správního řízení napadli s tím, že veškeré naše protikroky mají odkladný účinek," uvedl hejtman Petera.

Starostové dotčených si přejí svedení tranzitní dopravy z krajských na pražské komunikace. „Oceňujeme, že poslední jednání premiéra Bohuslava Sobotky s představiteli Prahy a Ministerstva dopravy vrátilo otázku dostavby úseku 511 zpátky do hry, ale chybí nám jasné stanovisko Prahy, že zastaví veškeré aktivity, které vytlačují kamiony na území Středočeského kraje. Teprve pokud od představitelů Prahy uslyšíme, že od záměru upouštějí, tak i my zvážíme zastavení našich opatření,“ prohlásil starosta Říčan Vladimír Kořen (SNK Klidné město).

Problematiku dopravy v kraji včetně financování výstavby záchytných parkovišť slíbil hejtman starostům důkladně probrat i na plánované schůzce s premiérem Bohuslavem Sobotkou, která se má uskutečnit v pátek 23. září, tak kdo ví, co ze všech jednání nakonec vzejde. „Tato parkoviště zatím na řadě míst citelně chybějí a my chceme v součinnosti s hlavním městem připravit projekty, jimiž bychom mohli společně požádat o evropské dotace z programu Integrovaných teritoriálních investic Pražské metropolitní oblasti,“ dodal hejtman Miloš Petera.