Metro tak, jak ho neznáte. Původní návrhy stanic vypadají úplně jinak

Myšlenka propojit pražské čtvrti a přilehlé části města podzemní dráhou sahá už do 19. století. Nejblíže se k realizaci metra přiblížily návrhy z předválečné doby, ale nakonec se první stanice otevřely až v roce 1974. Co kdyby se realizovaly starší návrhy? Pojďme se na ně podívat.

02.06.2019 - 10:35  
Návrh stanice Staroměstská
Zobrazit fotogalerii (8)

Úplně prvním iniciátorem nápadu na podzemní dopravu byl pražský obchodník Ladislav Rott. Muž z úspěšné rodinné firmy, kterou připomíná dům na Malém náměstí s krásnými freskami Mikoláše Alše, byl aktivní nejenom ve velkoobchodě, ale také v podpoře veřejných institucí.

Podzemní dráha v té době fungovala již v Londýně, Glasgow a Budapešti. Slovo metro se v té době ještě nepoužívalo.

Rychleji než v Paříži? Nikoli

Původní návrh zněl tak, že by bylo vhodné využít hloubkových prací na kanalizaci a rozsáhlé asanace Starého Města. Trasa tunelů byla plánovaná Karlín – Praha – Podolí, aby se následně připojila linka Malá Strana – Vinohrady. Návrh tehdy na pražské radnici neprošel. Praha tak propásla šanci být rychlejší než Paříž, kde byla první linka metra otevřena v roce 1900 na počest Světové výstavy.

Doby, kdy se rýsovalo

Následné plány vznikaly pouze na mapě. Jeden ukrytý v šuplíku byl z pera architekta Prahy Bohuslava Vondráčka, který plánoval prohloubit trasu tramvajové dopravy z Václavského náměstí k Rudolfinu. Uschován a nerealizován také v šuplíku zůstal.

S propracovanějším plánem přišli inženýři Vladimír List a Bohumil Belada. Projekt, který vznikal již od dvacátých let, byl několikrát schválen k realizaci, ale práce přerušila druhá světová válka. Místo těžkého socialistického monumentálního metra bylo v plánu vytvořit síť čtyř linek, na kterých měly jezdit lehčí typy vozů podobné spíše tramvajovým linkám.

Vlivy ze západu

Návrhy, jak vypadal charakter trasy ve městě a estetika podzemních stanic, nás okouzlí krásnými nápady. Architektonická inspirace z Paříže, Vídně a Londýna se nezapře. Interiér je poněkud skromnější a zdaleka nepůsobí tak monumentálně jako stanice, které se realizovaly od sedmdesátých let. Válka však veškeré práce zastavila.

Vliv z Moskvy

Původní schválené schéma bylo ve dvou linkách v podstatě obdobné, ale ruský vliv zásadně promluvil do podoby stanic, ale také způsobu dopravy. Hlavní inspirací se stala Budapešť a hlavně Moskva. První linka C pražského metra byla otevřena v roce 1974. Z původních návrhů zbyly jen obrázky, které připomínají, jak mohla pražská doprava vypadat, kdyby...

Dnešní paskvil

V předvolebním boji se často hovoří o nové trase metra D. Téma se primárně točí okolo toho, kam linka povede a jak je to s vykoupenými pozemky, kde budou stanice metra. Kromě majetko-právních problému je zde jejich navrhnutá podoba. Další nevyužitá šance, jak přispět kvalitní a zajímavou architekturou v Praze. Místo toho budeme svědky několika stanic, jejichž podoba je jen inženýrskou stavbou bez jakéhokoli originálního nápadu, který ve městě bude znovu přispívat k nekvalitnímu estetickému ovzduší. 

Mobilizace! Hospodští povaleči, pozor, chrámu českých nádražních restaurací hrozí konec. Více čtěte zde.

 

Klíčová slova: