Triky firem při obsazování neatraktivních pracovních pozic. 2. díl

Minule jsme se věnovali tomu na co si dát pozor v inzerátech, abyste neztráceli svůj čas s pozicí, na niž byste se dobrovolně nepřihlásili. Dnes si popíšeme na co si dávat pozor při pohovoru, vábí-li vás realitní makléři.

13.07.2015 - 01:20  
Firmy si z nás často doslova střílí, vypíšou-li například nábor na pozici, kterou nemíní obsadit.

Výběrových řízení, v nichž musí uchazeč soupeřit někdy až se stovkami dalších možných kandidátů, se odehraje celá řada. Na druhé straně však existují zaměstnání, u nichž budoucí zaměstnanci spíše váhají, mají-li jít se svou kůží na trh. Zájem je ostýchavý, fluktuace obrovská. Mluvím o pozicích tipu telefonista v call centru, finanční poradce či realitní makléř. (O tom, na co si dát pozor než odpovíte na inzerát, čtěte zde.)

„Pozice je bohužel již obsazena, nicméně…“

S následující taktikou velmi úspěšně operují realitní kanceláře. Princip spočívá v tom, že se vypíše výběrové řízení na pozici, kterou ve skutečnosti ve firmě vůbec obsadit nepotřebují. Obvykle se jedná o typy prací, na něž je ze strany uchazečů tradičně přetlak, např. asistentka/sekretářka, v závislosti na míře kreativity můžete najít i přídomky typu personální asistentka apod. Pokud jsme v Praze, není nereálné, že se na místo přihlásí klidně 500 zájemců. Následuje poměrně zdlouhavý proces.

Realitní kancelář všechny, kteří zaslali životopis, skutečně kontaktuje, pozve je na pohovor a testuje, kdo by se jim hodil do týmu. Náborový proces zahrnuje i několik kol, v nichž se vyplňují dotazníky, mluví se s manažery a především se volá klientům. U posledního bodu byste měli obzvláště zpozornět. Jakmile voláte klientům již během pohovoru, což se obvykle zamaskuje pod slovy, že si potřebuje vyzkoušet interní firemní systém, můžete téměř s jistotou počítat s tím, že na závěr obdržíte úplně jinou nabídku než tu, kvůli které jste celý ten monstrózní proces podstupovali.

Na konci se realitní kanceláři skutečně vyrýsuje několik kandidátů, které by ráda přijala. Těmto lidem se zavolá s tím, že pozice, o níž se ucházeli, je již obsazena. Po smutné reakci zklamaného uchazeče však následuje obrat, který celý telefonát vrací do pozitivního světla. Dotyčnému je sděleno, že manažery přesto zaujal a v současné chvíli je možné ho přijmout na jinou volnou pozici. Téměř ve sto procentech případů jde o místo call centristy nebo realitního makléře. Z psychologického hlediska se jedná o geniální tah. V jednu chvíli zhrzenému uchazeči se podá pomocná ruka s novou příležitostí. Pokud daný člověk již absolvoval obdobných pohovorů se zamítavou závěrečnou reakcí vícero, dost možná se mu v daný okamžik jeví nastalá situace jako dar z nebes.

Abychom nebyli úplně nespravedliví k realitním agentům, občas se najde jedinec, který tuto práci sám dobrovolně zkusí, aniž by do této role byl vmanipulován výše popsanou nebo obdobnými metodami. Obvykle dojde ke zjištění, že trh je obchodníky s nemovitostmi již přesycen, nicméně pár vybraných jedinců se opravdu uchytí. Odvětví, které je daleko více a po právu zdiskreditováno, je finanční poradenství. Na taktiku náborových kliček v daném odvětví se podíváme příště. Pokračování k přečtění zde.