Jak přežít blížící se zimu? Životosprávou, pohybem a vitaminy

V případě nedostatku vitaminů riskujeme infekční onemocnění
 

Imunitní systém nás chrání proti infekcím a nemocem. V nadcházejícím období bývá oslaben a proto dbejme na příjem vitaminů, stopových prvků i vhodných imunostimulantů, nejlépe přirozenou cestou. Někdy je vhodné využít doplňků stravy.

 

Imunita je schopnost lidského organismu bránit se vnitřním a vnějším vlivům, jako jsou například bakterie, viry, škodlivé látky nebo cizí tkáně. Naše tělo rozezná nebezpečnou strukturu a vhodně na ni reaguje. 

Náročné zimní období

V zimním období je imunitní systém více zatížen a může docházet k jeho oslabování. Vyrovnáváme s úbytkem světla a tepla, méně přijímáme přirozenou stravu s dostatkem vitaminů a dalších potřebných látek. Současně se zvyšuje výskyt infekčních nemocí. Pomoci může pohyb a otužování, předcházení stresu, správná životospráva a dostatek vitaminů.

Vitaminy a bylinky stimulující imunitu

„Stěžejním vitaminem pro podporu imunity je vitamin C, další nezbytné představují vitamin A, B, D, dále pak stopové prvky selen, zinek či železo. Pozitivní vliv na obranyschopnost mají také například výtažky z echinacey, vhodné jsou rovněž kombinované multivitaminy s žen-šenem,“ říká MUDr. Ethel Ludvíková, praktická lékařka a majitelka zdravotnického zařízení Medicina Centrum v Praze.

Kdy potřebné látky doplnit

Náš jídelníček by měl celoročně obsahovat dostatek vitaminů, stopových prvků i vhodných imunostimulantů nejlépe přirozenou cestou. „Pokud nejsme schopni jejich denní optimální množství získat z běžné stravy, nebo máme zdravotní problém, který to výrazně omezuje, nebo vylučuje, je vhodné chybějící prvky dodat pomocí doplňků stravy. Ty je nutné užívat buď v maximální účinné dávce v době akutní potřeby, nebo i dlouhodobě prostřednictvím tzv. udržovací dávky v případě chronického problému, jako jsou například poruchy vstřebávání, speciální diety, chronické onemocnění či poruchy imunity,“ doplňuje MUDr. Ethel Ludvíková z Medicina Centrum.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru