Kam jdou peníze z kraje? Udělejte audit, hřímají kandidáti na hejtmana

 

Už tento víkend se rozhodne o tom, kdo bude další volební období vládnout Středočeskému kraji z pozice hejtmana. Bude to ten současný, tedy Miloš Petera z ČSSD, nebo ho nahradí nová tvář? Zažije kraj ekonomický boom a postará se jeho vedení o obyčejné lidi? Nejen na zodpovězení těchto otázek zbývá už hodně málo času.  

Hejtman Miloš Petera je často kritizovaný za to, že na spoustu věcí nereagoval. Ať už šlo o zaspání v "kauze" parkovacích zón v Praze, špatně řešenou otázku integrace hromadné dopravy nebo třeba předvolební výkřiky ohledně budování tramvajových linek mimo Prahu. A samozřejmě, samostatnou kapitolou je pak neschopnost dobudovat Pražský okruh a dálnice D3, D4 a D6. Za osm let, co je ČSSD u moci, se toho v tomto ohledu příliš neudělalo.  

Na druhou stranu, když chce někdo kárat, měl by mít vlastní nápady a argumenty, jak pracovat lépe. Slovo v předvolební debatě České televize dostali lídři všech relevantních politických stran, tedy těch, které mají podle posledních průzkumů šanci obsadit post hejtmana nebo se dostat do zastupitelstva.

Není náhodou, že jako první přišla na přetřes právě dopravní situace v kraji. "Vedení kraje nemá přehled, co se kde děje nebo v jakém stavu silnice jsou. Je potřeba udělat audit a vyřešit, co opravovat jako první," měla jasno kandidátka hnutí ANO Jaroslava Pokorná Jermanová. Zajedno s ní byl i Vít Rakušan (STAN), který zároveň tvrdil, že lidé nemají šanci dostat se k plnohodnotným informacím. 

Chybí transparentnost

Lídr TOP 09 Petr Tiso si postěžoval, že daleko vyšší dotace dostávají od kraje obce, kde vládne ČSSD nebo KSČM, jako příklad uvedl Cerhenice. "Chybí transparentnost, peníze míří nesprávým směrem. Proto i já souhlasím s nutností auditu." Zároveň dodal, že v případě zvolení dokáže pro krajské komunikace sehnat až deset miliard korun z krajských i externích zdrojů, čímž myslel například fondy EU. 

O "ztracených" financích hovořil i kandidát Pirátů František Kopřiva. Bohužel nebyl schopen jmenovat konkrétní příklad. Podle Martina Kupky (ODS) musí mít kraj naprosto jasno, kde a jak investovat. "Můj názor je, že kraj silnicím nevěnuje dostatečnou pozornost." Současný hejtman Miloš Petera (ČSSD) většinu narážek odmítl s tím, že jde o obecná kliše, které pramení z nedostatku informací jednotlivých kandidátů. 

Jak na kamiony?

Luboš Zálom (Svobodní) by rád hledal i nové technologie, jak silnice budovat. "Takové postupy pak ušetří i peníze. Silnice se nebudou jen záplatovat, ale něco vydrží." To Josef Vacek (KDU- ČSL, Zelení a SNK) se zastal hejtmana Petery, když připustil, že chyba je mnohdy i na straně státu, potažmo ministerstva dopravy. 

Kandidáti se vesměs shodli, že je třeba omezit kamionovou dopravu v některých částech Středočeského kraje, stejně jako nutnost dostavby zásadních obchvatů kolem vybraných obcí. "Nutností je i modernější mýtný systém. Nesmí se stávat, aby ho řidiči kamionů obcházeli tím, že zahltí obce mimo hlavní tahy," doplnil Martin Kupka. 

Je dost projektů?

Hejtman Petera argumentoval tím, že projektů je připraveno hodně, a žádal větší zodpovědnost obcí. Vít Rakušan je v tomto ohledu optimistou. "Když dáme řidičům dostatečný komfort na nových stavbách, určitě je budou využívat." Josef Vacek zase poukazoval na to, že ne vždy je to snadné s pozemky a jejich výkupy.

V každém případě je dobrou zprávou, že ať bude hejmanem kdokoli z debatující desítky, krajské silnice by se měly dočkat pozornosti a snad i mohutných dotací. Alespoň tak to kandidáti tvrdili ve studiu České televize. Jaká však bude realita? To poznáme na vlastní kůži po volbách.