Ještě jste nepřezuli? Zbývá už jen pár dní!

Kdo by chtěl mít za oknem dálnici, že ano?
 

Zima je za dveřmi. Po nadprůměrně teplém září přišel teplotní zlom. S říjnem se objevil i první sníh. Je tedy nejvyšší čas přezout na zimní! Brzdná dráha na letních je o čtvrtinu delší.

Zákon o silničním provozu (zákon č. 361/2000Sb., § 40a) přímo upravuje provoz vozidel v zimním období - tedy v době od 1. listopadu do 31. března. Samozřejmě se jedná o období, kdy na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Občas můžete na silnicích vidět značku Zimní výbava. V tomto případě máte mít zimní pneumatiky vždy!

Víte, proč se poutat i na zadním sedadle? Jak nejlépe zabít řidiče?

„Nikdo z nás nedokáže přesně říci, respektive předpovědět, jaké bude počasí po celý den či následující den. Přemýšlet nad tím, zda své auto přezujeme teď, anebo budeme čekat, až nasněží, je zbytečné,“ říká policejní mluvčí obvodu Mělník Markéta Johnová.

Výměna zimních pneumatik byla uzákoněná i z toho důvodu, že právě na podzim a v zimě roste počet dopravních nehod způsobených jízdou na letních.

„Důležité je vědět, že osobní vozidla musí mít zimní pneumatiky na všech kolech, nikoliv jen na hnané nápravě, jako tomu bylo dříve. Minimální hloubka dezénu neboli vzorku by měla být 4 mm. Důvodem je to, že vozidlo vybavené zimními pneumatikami má vyšší přilnavost na ledu i sněhu, má lepší stabilitu v zatáčkách a podstatně kratší brzdnou dráhu,“ pokračuje Johnová.

Na vozidle musí být namontovány všechny pneumatiky stejné. Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně! A právě z tohoto důvodu nám § 40c zákona č. 361/2000 Sb., jasně přikazuje použití zimních pneumatik na všech čtyřech kolech.

„Minimální hloubka dezénu (vzorku) musí být 4 mm. Pokud klesne hloubka dezénu pod 4 mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě, ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat. K zastavení vozidla jedoucího na zimních pneumatikách ojetých na zákonné minimum potřebujeme brzdnou dráhu o 50 procent delší,“ dodává Johnová.

Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7 stupňů Celsia. Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10 až 12 stupňů Celsia, mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže. I přesto, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.

Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemických procesům, a tím pneumatika ztrácí na svých jízdních vlastnostech. Pokud policista při kontrole zjistí, že jedete na letních, může vám udělit pokutu až 2000 korun. Když se váš případ dostane do správního řízení, zaplatíte až 2500 korun.