Starý terminál půjde k zemi. Podívejte, za co Sázava utratí 30 milionů

Takhle nevzhledně to teď ve městě vypadá...
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Už je opravdu načase. Nový dopravní terminál v Sázavě by měl propojit vlakovou, autobusovou a cyklo dopravu. Nevzhledná část města by tak konečně získala "koukatelnou" podobu. Projekt je připravený a realizovat by se měl už začátkem roku 2018. 

Sázavská radnice se snaží změnit vzhled města již několik let. Teď se konečně zdá, že tvář bude taková, jakou si přejí i obyvatelé. "Pomalu abyste se tam báli jít. Dobře, to přeháním. Ale vážně to tam moc hezky nevypadá. Jako v době za hlubokého komunismu," usmívá se poněkud hořce obchodní zástupce Patrik Horák, který do města často jezdí za prací.

Prostředky chce město získat z Integrovaného operačního programu. Jde celkem o 30 milionů korun. "Máme už projekt a stavební povolení, během příštího roku bychom terminál rádi vybudovali," má jasný plán starosta Petr Šibrava.

Pro lepší informovanost cestujících bude na chodníku k podchodu do centra umístěná elektronická informační tabule. 

Vyšší komfort pro cestující
Dopravní terminál bude mít i napojení na pražskou integrovanou dopravu. Lidé se tak konečně dočkají nejen lepších spojů, ale také pohodlnějšího cestování. Zda požadované peníze Sázava dostane, se však zatím ještě neví. Úředníci prý žádost zpracovali a odeslali, ministerstvo má odpovědět do podzimu letošního roku.

"Bývalé autobusové nádraží je z dnešního pohledu strašně předimenzované. Chceme ten prostor zakomponovat do dopravního terminálu včetně ulic, chodníků, osvětlení a tak dále," pozradil dále starosta s tím, že když už se bude stavět, tak se udělá vše, co je potřeba. Nechce, aby se šlo "salámovou metodou", tedy jeden rok tohle, další tamhleto a ve finále by vlastně bylo prakticky pořád rozkopáno a omezeni nejen samotní cestující, ale i automobilová doprava. 

Vlakové a autobusové nádraží jsou velmi blízko sebe, což starosta vidí jako velkou výhodu. Stejně tak i fakt, že se bude stavět na vlastních pozemcích. "V souvislosti s cykloturistikou totiž vytvoříme v areálu dopravního terminálu systém boxů na odkládání kol."

Budují i další města
Podobné úpravy jako Sázava chystá například i Kutná Hora, kde jsou předběžné stavební náklady na základě studie vyčísleny na 50 milionů korun. Pozadu ale nezůstávají ani Sedlčany, Beroun, Kolín nebo Benešov.

Vyroste i parkoviště
Lidé se také dočkají podchodu do centra města. V projektu jsou už přímo navrženy nejen dvě výstupní a tři nástupní zastávky, ale například i odstavná místa pro autobusy. "Vybudujeme i parkoviště, které nabídne 14 šikmých míst, z toho 3 pro invalidy," doplnila informace referentka z oddělení investic a správy majetku města Klára Škvorová.

Se stavbou se začne opravdu za pět minut dvanáct. Zdejší vlakové i autobusové nádraží toho pamatují vážně hodně. Vždyť nynější zbědovaný autobusák se stavěl v době, kdy byl velký boom v sázavské sklářské fabrice. V té době autobusy jezdily především zaměstnanci fabriky. A to už je téměř čtyřicet let.