Příprava stavby nové ranveje na letišti v Praze nemůže pokračovat. Obce se brání proti hluku

Kapacita letiště Václava Havla je na hraně
 

Letiště Václava Havla chtělo stavět novou ranvej. Teď se ale zdá, že z toho alespoň prozatím nic nebude. Proti projektu se postavily obce, jichž by se dotkla větší hluková zátěž...

Územní řízení na stavbu nové ranveje na pražském Letišti Václava Havla nemůže pokračovat. Nejvyšší správní soud zamítl žádost letiště na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Tu podalo letiště společně se Středočeským krajem a Ředitelstvím silnic a dálnic poté, co krajský soud zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu ranveje. Vyplývá to z usnesení, které je dostupné na webu Nejvyššího správní soudu. Meritorně o kasační stížnosti soud dosud nerozhodl. Letiště i přes dnešní rozhodnutí se stavbou ranveje dál počítá.

Nebušice a Suchdol jsou proti

Proti stavbě nové ranveje se zatím úspěšně brání pražské městské části Nebušice a Suchdol, jejichž obyvatele provoz letiště zatěžuje. Krajský soud zrušil aktualizaci kvůli tomu, že kraj nezohlednil některé zdroje hluku a emisí. Stavbu dráhy mělo letiště naplánovanou na rok 2025, cílem bylo zvýšit kapacitu letiště. Vedle stavby nové ranveje za devět miliard chystá letiště rozšíření druhého terminálu za 16 miliard korun. To by mělo být dokončeno do roku 2028.

Bude nová dráha v roce 2028?

Krajskému soudu vadilo především nedostatečné zhodnocení možné kumulace dopadů z provozu na nové dráze a na blízké železnici a dálnici. V zásadách podle soudu schází vyhodnocení dopadů na hlučnost a ovzduší v okolí.

Letiště chtělo odkladný účinek do doby, než ve věci rozhodne Nejvyšší správní soud. Dnešní zamítnutí žádosti ovšem bere na vědomí. „Letiště Praha i po tomto rozhodnutí nadále počítá s realizací svého dlouhodobého rozvoje, včetně výstavby paralelní dráhy, která by měla být zprovozněna v roce 2028. Zároveň Letiště Praha čeká na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci kasační stížnosti,“ řekl mluvčí Roman Pacvoň.

Kapacita už nestačí

Letiště usiluje o stavbu nové ranveje dlouhodobě a argumentuje nutností zvýšit kapacitu. Například loni se dostalo na hranu kapacity, protože odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Letos to bude kvůli pandemii covidu-19 násobně méně.

Podle dřívějšího vyjádření starosty Nebušic Viktora Komárka nelze bez řádného posouzení všech negativních vlivů na životní prostředí o další dráze ruzyňského letiště rozhodovat. Starosta Suchdola Petr Hejl označil projekt paralelní dráhy za přežitý.

KAM DÁL: Půjde vaše dítě do první třídy? Je potřeba, aby umělo několik základních věcí, které mu pomohou

 

Klíčová slova: