Nepříjemné bolesti zad: Jak jim ulevit a proč bolí bedra hlavně ženy, vysvětluje MUDr. Marek

Dolní části zad bolí i v rámci postupujícího těhotenství, nicméně často i v rámci ženské menopauzy
  |   zajímavost

Bolesti zad známe všichni, a není to nic příjemného. Projevem může být například vstávání v předklonu a horko těžko se dostáváme do stavu, kdy můžeme normálně fungovat. Co vlastně nejlépe funguje obecně na bolest zad, případně na její bederní část? Je to teplo, masáže, pohyb nebo třeba bederní pás?

Bolesti zad důvěrně zná většina lidí, ale obzvláště intenzivní bolesti v bederní části prožívají hlavně ženy. „Vzhledem k fyziologickým rozdílům mezi muži a ženami existuje více příčin, proč se něco podobného děje a hlavně opakuje,“ vysvětluje MUDr. Radovan Marek.

Menstruace

Nejčastěji se tyto nepříjemné bolesti podle odborníka spojují s menstruací„Opakované spazmatické kontrakce dělohy totiž způsobují nekomfortní bolesti, které vystřelují od břicha až právě po oblast bederní části zad.“

Uvolnit podobné bolesti může podle lékaře termofor nebo také hořčík. „Pokud však máte podobné trable i v době, kdy netrpíte menstruací, pak je bezesporu nasnadě navštívit lékaře, abyste vyloučili případné gynekologické onemocnění (endometrioza nebo myomy),“ má jasno Marek.

Menopauza

Dolní části zad bolí i v rámci postupujícího těhotenství, nicméně často i v rámci ženské menopauzy. „Po menopauze mnoho žen tvrdilo, že tato specifická bolest ustoupila. Závažnější je ale zjištění, pokud ji způsobila osteoporóza, tudíž ztráta kostní hmoty. Tato choroba je běžnější u žen v důsledku poklesu hladiny estrogenu než u mužů.“

Co nejvíce pomůže?

Australští vědci chtěli zjistit, jaký je nejúčinnější způsob v rámci snahy zničit bolesti v dolní části zad. Tým okolo doktora Daniela Steffense z univerzity v Sydney vyhodnotil 21 klinických studií, kterých se zúčastnilo více než 30 tisíc dobrovolníků. Všichni byli pracující a stěžovali si na různé důvody bolesti v dolní části zad.

Ke zkoumaným zákrokům patřil pohyb (fyzioterapie nebo sport), vložky v botech, bederní pás, vysvětlení příčin a samotné vyšetření bolesti zad. Úspěch každého opatření se měřil tím, jak by se mohlo bolestem a nemocem s tím spojeným zabránit.

„Ukázalo se, že nejlepší metodou proti hloubkové bolesti zad je pohyb. Snižuje totiž riziko nové epizody bolesti hned o 35 %. Bederní pás nebo speciální vložky do bot neukázaly prakticky žádný účinek. Pohybový program snížil potřebu práceneschopnosti až o 78 %,“ tvrdí doktor Marek.

Neposílejte mail, choďte

Ochrana před bolestmi v rámci bederní části zad není všehospásná. Nejhorší totiž je přestat sportovat. „Sport je pro skutečnou ochranu naprosto nevyhnutelný.“

Ano, možná na pravidelné sportování nemáte tolik času, nicméně dá se klidně odpomoci bolestem bederky i v práci. „Pokud máte sedavé zaměstnání, měli byste čas od času svoji polohu měnit. Ideálně se pak občas protáhnout nebo projít po místnosti.“

Obecně je rozumné si osvojit pravidelný pohyb v kanceláři. „Pokud například něco potřebujete od svého kolegy, raději za ním zajděte, než mu napíšete e-mail. Velmi důležité je také to, abyste nepodceňovali přísun tekutin. Využívejte každou možnost se hýbat - běžte si udělat kávu, zajděte si do kuchyňky ohřát oběd, napustit si vodu do flašky. Zkuste omezit transport výtahem a spíše běžte po schodech. To vše vašim zádům jen a jen prospěje,“ doplnil Marek.

KAM DÁL: Rakovina krve si nevybírá: Poškozuje kosti i páteř, říká profesor Špička. Vysvětluje, jak se nemoc projevuje a co je nejdůležitější.


Životní styl

Zdraví