Chybí vám po zimě vitamín D3? Ovlivňuje přes 200 procesů v našem těle

Po zimních měsících jsme na jaře doslova natěšení užívat si slunečních paprsků. A možná je tomu tak i proto, že naše podvědomí ví, že slunce je hlavním zdrojem vitamínu D3. Ten je pro naše zdraví velice důležitou živinou – ovlivňuje více než 200 procesů v těle a jeho účinek je potvrzený mnoha výzkumy. Stravou přitom dokážeme přijmout jen zhruba 10 % potřebné dávky D3. Co ale dělat, když slunečního svitu stále ještě není dost?

19.05.2019 - 08:00  
Slunce je největším dodavatelem vitamínu D
Zobrazit fotogalerii (3)

Vitamín D3 je přirozeně se vyskytující forma vitamínu D, který vzniká v kůži působením slunečního záření. Jeho nejdůležitější úlohou je udržovat správnou hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro vývoj a růst kostí v dětství, i pro jejich obnovu v dospělosti a stáří. Nedostatek vitamínu D3 vede k poklesu hladiny vápníku v krvi, organismus si ho začne brát z kostí a následkem toho dochází k jejich „řídnutí“ – čili osteoporóze.

Má velký vliv na imunitu

Vitamín D3 má rovněž vliv na imunitu, kterou je třeba posilovat obzvlášť v období po zimě, kdy je naše tělo oslabené. D3 také přispívá k udržení zdravých zubů a ke správnému fungování svalů. Podílí se na regulaci krevního tlaku a na růstu krevních, svalových a kožních buněk.

"Vitamín D3 účinkuje na celou řadu tkání. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózy chorob a často působí i preventivně – k nemocím vůbec nemusí dojít – a to včetně závažných chorob, jako je rakovina," říká MUDr. Jana Čepová z Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol.

Hlavním zdrojem déčka ale zůstává sluneční záření, a to až z 90 %. Během jednoho dne stráveného na slunci může vzniknout až 1 200 mikrogramů vitamínu D (1 μg = 40 I.U).

Zdrojem tohoto vitamínu je jen velmi málo potravin (například tresčí olej, ústřice, pstruh, štika, losos či vaječný žloutek) a podle nejnovějších informací a výzkumů lze stravou přijmout pouze 10 % vitamínu D3. Denní dávka vitamínu D u dospělého člověka by se měla v závislosti na více faktorech pohybovat zhruba kolem 800 jednotek (IU), což znamená, že bychom museli každý den sníst téměř kilového pstruha nebo štiku…

Spoléhat jen na slunce?

Ovšem slunce u nás nesvítí intenzivně během celého roku a je prokázáno, že v našem pásmu lze D3 ze slunce účinně čerpat zhruba jen v období červenec-srpen v době kolem poledne. Vliv má i celá řada dalších faktorů. Důvodem nedostatku vitamínu D může být i smog, který propouští sluneční záření v omezeném množství, stejně tak používání ochranných opalovacích prostředků.

V procesu vstřebávání déčka ze slunce sehrává svou úlohu i věk, protože pokožka starších lidí má sníženou schopnost vytvářet vitamín D při pobytu na slunci. Podobně jsou na tom i lidé s přirozeně vyšší pigmentací či opálení lidé, jejichž pigmentace působí jako filtr. Spoléhat jen na sluníčko se tedy určitě nevyplatí.

Více než polovina populace

V současnosti trpí nedostatkem vitamínu D téměř 60 % populace všech věkových skupin, z toho polovina má hodnoty tohoto vitamínu na extrémně nízké úrovni, což lze zjistit krevním testem u lékaře. Pokud chcete déčko preventivně doplnit nebo patříte do některé z rizikových skupin, zaměřte se při výběru vhodného produktu na kvalitu a především množství účinné látky.

"Některé dostupné doplňky stravy obsahují až 5 600 jednotek (IU) vitamínu D3 a stačí je tak užívat jednou týdně. Tělo si načerpané množství déčka uloží a postupně je čerpá v takové míře, jak právě potřebuje," říká MUDr. Jana Čepová.

A tip na závěr: Pokud preferujete co nejpřírodnější produkty, volte raději tobolky s účinnou látkou v sypké podobě -  oproti tabletám neobsahují pojiva, barviva, stabilizátory, leštidla a jiné nadbytečné látky.