Bolesti v bederní části zad mohou být pořádně nepříjemné, můžeme jim ale ulevit

Obecně je rozumné si osvojit pravidelný pohyb v kanceláři
Zobrazit fotogalerii (3)
08.06.2020 - 13:00  

Zná to většina z nás. Vstávání v předklonu a horko těžko se dostáváme do stavu, kdy můžeme normálně fungovat. Co vlastně nejlépe funguje obecně na bolest zad, případně na její bederní část? Je to teplo, masáže, pohyb nebo třeba bederní pás?

Bolesti zad důverně zná většina lidí, ale obzvláště intenzivní bolesti v bederní části prožívají hlavně ženy. Vzhledem k fyziologickým rozdílům mezi muži a ženami existuje více příčin, proč se něco podobného děje a hlavně opakuje.

Menstruace

Nejčastěji se tyto nepříjemné bolesti spojují s menstruací. Opakované spazmatické kontrakce dělohy totiž způsobují nekomfortní bolesti, které vystřelují od břicha až právě po oblast bederní části zad.

Uvolnit podobné bolesti může termofor nebo také hořčík. Pokud však máte podobné trable i v době, kdy netrpíte menstruací, pak je bezesporu nasnadě navštívit lékaře, abyste vyloučili případné gynekologické onemocnění (endometrioza nebo myomy).

Menopauza

Dolní části zad bolí i v rámci postupujícího těhotenství, nicméně často i v rámci ženské menopauzy. Po menopauze mnoho žen tvrdilo, že tato specifická bolest ustoupila. Závažnější je ale zjištění, pokud ji způsobila osteoporóza, tudíž ztráta kostní hmoty. Tato choroba je běžnější u žen v důsledku poklesu hladiny estrogenu než u mužů.

Bolesti v bederní části zad mohou vzniknout i kvůli nošení vysokých podpatků, ale také od stresu.

Co nejvíce pomůže?

Australští vědci chtěli zjistit, jaký je nejúčinnější způsob v rámci snahy zničit bolesti v dolní části zad. Tým okolo doktora Daniela Steffense z univerzity v Sydney vyhodnotil 21 klinických studií, kterých se zúčastnilo více než 30 tisíc dobrovolníků. Všichni byli pracující a stěžovali si na různé důvody bolesti v dolní části zad. Ke zkoumaným zákrokům patřil pohyb (fyzioterapie nebo sport), vložky v botech, bederní pás, vysvětlení příčin a samotné vyšetření bolesti zad. Úspěch každého opatření se měřil tím, jak by se mohlo bolestem a nemocem s tím spojeným zabránit.
Ukázalo se, že nejlepší metodou proti hloubkové bolesti zad je pohyb. Snižuje totiž riziko nové epizody bolesti hned o 35 %. Bederní pás nebo speciální vložky do bot neukázaly prakticky žádný účinek. Pohybový program snížil potřebu práceneschopnosti až o 78 %.

Neposílejte mail, choďte

Studie take ukázaly, že ochrana před bolestmi v rámci bederní části zad nevydržela. Po roce se účinek naprosto vypařil - důvodem bylo, že většina účastníků studie později úplně přestala sportovat. Pro skutečnou ochranu je však sport naprosto nevyhnutelný.

Ano, možná na pravidelné sportování nemáte tolik času, nicméně dá se klidně odpomoci bolestem bederky i v práci. Pokud máte sedavé zaměstnání, měli byste čas od času svoji polohu měnit. Ideálně se pak občas protáhnout nebo projít po místnosti.

Obecně je rozumné si osvojit pravidelný pohyb v kanceláři. Pokud například něco potřebujete od svého kolegy, raději za ním zajděte, než mu napíšete e-mail. Velmi důležité je také to, abyste nepodceňovali přísun tekutin. Využívejte každou možnost se hýbat - běžte si udělat kávu, zajděte si do kuchyňky ohřát oběd, napustit si vodu do flašky. Zkuste omezit transport výtahem a spíše běžte po schodech. To vše vašim zádům jen a jen prospěje.

KAM DÁL: Oči prozradí velmi mnoho. Odhalí závažnou nemoc i sklony k alkoholismu.