Semínka, která pomáhají srdci a snižují krevní tlak. Lékař popisuje, jakých šest druhů nejvíce pomáhá

Lněná semínka obsahují velké množství vlákniny
  |   zajímavost

Obsahují vlákninu a řadu důležitých složek, které naše tělo ocení. Předcházejí různým nemocem, slouží jako prevence, ale v některých případech i léčí. Řeč je o semínkách, která jsou nejen chutná, ale i zdravá. Která konzumovat pravidelně? Pro Čtidoma.cz to vysvětlil MUDr. Pavel Kuba.

„Semínka obsahují spoustu zdravých tuků, balastní látky, fytochemikálie a jsou také velmi dobrým zdrojem rostlinných bílkovin, díky čemuž mohou v nadneseném slova smyslu udělat podobnou službu jako maso, tudíž nás nasytit. Tato šestice se dá bezesporu označit za ta naprosto nejlepší a obsahově nejatraktivnější semínka, která jsou k dostání,“ vysvětluje pro Čtidoma.cz MUDr. Pavel Kuba.

Lněná semínka

Tato semínka podle něj obsahují velké množství vlákniny a také polynenasycených omega-3 mastných kyselin, a to především kyselinu alfa-linolenovou. „Hodně zajímavý je také jejich "lněný sliz", který ve střevě napučí a zvýší tak objem stolice, čímž výrazným způsobem stimuluje trávení.“

Pozor ale na jednu zásadní věc. „Většinu zdravých složek je totiž třeba hledat ve vnějších slupkách. Lněná semínka obsahují také omega-6 mastné kyseliny, mangan, hořčík, vitamín B1, fytochemikálie, ale především lingany, které mají výrazný antioxidační účinek.“

Všechny vyjmenované složky mají i jedno další zajímavé pozitivum. Podle Kuby mohou totiž snížit hladinu cholesterolu v krvi, a tím pádem také riziko srdečních onemocnění.

Chia semínka

Ta jsou svým složením hodně podobná lněným semínkům a můžeme je tak s lehkou dávkou nadsázky označit za jejich "příbuzné". „I ony totiž obsahují mnoho balastních látek, polynenasycené omega-3 mastné kyseliny a fytochemikálie. I když se od lněných semínek příliš neliší, má smysl je upřednostnit před exotickými superpotravinami.“

Konzumace chia má podle odborníka stejně, jako tomu je u lněných semínek, pomáhat snížit krevní tlak a také redukovat riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Sezamová semínka

Velmi často se využívají v asijské kuchyni a nebo ve formě sezamové pasty (tahini) v kuchyni orientální. „Jsou velmi zdravá, jelikož mají jako ostatní semínka velmi mnoho cenných složek. Jmenovat se musí bezesporu bílkoviny, omega-6 mastné kyseliny, ale také minerály, jako je měď, mangan nebo hořčík. Jejich obsah je ale, podobně jako u lněných semínek, tvořen i lignany,“ vypočítává lékař.

Pokud jde o ženy, konzumace sezamového semena zlepší stav hormonů. „Může také snížit stav cholesterolu. Konzumace sezamu též tlumí záněty a může také redukovat oxidační stres.“

Semínka z dýně

Ta všichni známe primárně jako ozdobu salátu, polévek nebo i ovesné kaše. „Obsahují fosfor, hořčík, mangan a také polynenasycené omega-6 mastné kyseliny a fytosteroly, které pomáhají snížit hladinu cholesterolu v krvi a chránit srdce, též mají protizánětlivý účinek.“

Na rozdíl od ostatních již vyjmenovaných semínek mají ale také blahodárný vliv na naši močovou soustavu, jelikož snižují riziko močových kamenů, a tím redukují obsah vápníku v moči, což potvrzuje i MUDr. Kuba.

Konopná semínka

V seznamu nejzdravějších semínek bezesporu nemohou chybět. „Obsahují všechny esenciální aminokyseliny, a tudíž jsou velmi dobrým zdrojem bílkovin, a to nejen pro vegetariány a vegany. Proteiny v konopných semínkách obecně absorbuje tělo lépe než většinu jiných rostlinných zdrojů,“ má jasno Kuba.

Obsahují ale také hořčík, vitamín B nebo zinek. „K tomu všemu mají mimořádně příznivý poměr omega-6 mastných kyselin a omega-3 mastných kyselin, a to přibližně 3:1. To samozřejmě hraje velmi podstatnou roli při srážení krve a zánětlivých procesech v těle.“

Slunečnicová semínka

Další klasika, které se u nás používá poměrně hojně. „Obsahují proteiny, mononenasycené mastné kyseliny, ale též zásobičku hořčíku, manganu a vitamínu E. Konzumace slunečnicových semínek může redukovat riziko zánětů u starších lidí a snížit tak riziko srdečních onemocnění, jsou navíc schopné pomáhat snižovat hladinu cholesterolu v krvi,“ dodal odborník.

KAM DÁL: Zbavte se zápachu z úst: Zubní lékař vysvětluje, které kroky můžete udělat okamžitě.